Návod na blogovanie: Ako začať blogovať a písať skvelé články
Prevzaté z webu WY.sk
Dôvodov, prečo blogovať, je veľa a určite máte svoj vlastný. Či je to budovanie osobnej značky, zarábanie na internete, túžba po slobode alebo spustenie online podnikania.
Avšak ako začať blogovať a byť v tom naozaj úspešný? Väčšina blogerov totiž do roka zavesí svoju blogovaciu kariéru na klinec. Keby však poznali niekoľko základných blogovacích princípov, všetko by mohlo byť inak.
Vy máte to šťastie, že sa ich už o malú chvíľu dozviete.
11 tipov ako začať blogovať a byť v tom úspešný
Blogujte cez WordPress na vlastnej doméne a hostingu
Kedysi bolo založenie blogu či vytvorenie webu nočnou morou pre každého, kto nevedel programovať. Bez programátora by ste sa nepohli ani na krok. Dnes je už, našťastie, situácia iná.
Každý blog potrebuje vlastný priestor, kde bude uložený a dostupný vašim čitateľom a tiež doménu (internetovú adresu), pomocou ktorej ho vaši čitatelia budú môcť nájsť.
Existujú viaceré dostupné nástroje, s ktorými si viete vyklikať blog za pár minút bez toho, aby ste doménu alebo hosting museli riešiť. Má to však jeden problém. Často bude vaša doména vyzerať nejako takto: nazovvashoblogu.nazovsluzby.sk. To nie je príliš reprezentatívne. Navyše, funkcie budete mať dosť obmedzené a za ďalšie služby si budete musieť vždy niečo priplatiť.
Okrem toho, ak by ste využili nejakú blogovaciu platformu, kde sa dá všetko za pár minút vyklikať a neskôr by ste chceli prejsť na inú, mali by ste s tým dosť veľký problém. Preniesť obsah z jednej platformy na inú je často komplikované, pretože väčšina systémov takúto možnosť nemá. Museli by ste teda nanovo všetko ručne nahadzovať do nového systému.
Kde si potom založiť blog?
Najlepšie je mať vlastný názov domény s hostingom. Ideálne s blogovacou platformou, ktorá vás nebude obmedzovať a bude jednoduchá na ovládanie aj bez programovania.
Ak to myslíte s blogovaním vážne, chcete nielen publikovať články na internete, ale aj nejakých tých čitateľov, a hlavne, aby vaša blogovacia platforma mala všetky potrebné funkcie, ako napríklad zber emailov, optimalizáciu webu pre vyhľadávače, jednoduché vkladanie Google Analytics kódu pre meranie návštevnosti, prepojenie so sociálnymi sieťami, možnosť zdieľania článkov… alebo dokonca neskôr akúkoľvek funkcionalitu, ktorú by ste potrebovali… tou najlepšou voľbou bude blogovacia platforma WordPress. (Pozor! Nie wordpress.com, ale wordpress.org)
Nielen preto, že je najpoužívanejšou na celom svete, je pravidelne aktualizovaná a je zadarmo, ale hlavne preto, že vám poskytne voľnosť a možnosti, aké by ste s inými blogovacími systémami nemali. Ak, tak iba za príplatok 10 až 20 eur mesačne.
Napríklad pri bezplatných riešeniach je váš výber často obmedzený na niekoľko šablón a základných funkcií – za ďalšie by ste si museli priplatiť. Vo WordPresse máte na výber z rôznych plug-inov, z ktorých veľa je dostupných aj zadarmo.
WordPress má veľkú komunitu aj u nás na Slovensku, ktorú nájdete aj na Facebooku. Ak by ste mali nejaký problém, určite vám tam radi poradia.
Navyše, v porovnaní s inými blogovacími platformami alebo službami vás WordPress vyjde lacnejšie. Samotné platformy nie sú síce úplne drahé, ale ani nie lacné, pretože sprístupnenie dodatočných funkcií vás bude vždy niečo stáť.
Čo sa týka domény, odporúčame sa v začiatkoch blogovania pri voľbe názvu riadiť týmito 6 tipmi:
- Ak chcete okolo svojho mena vytvoriť osobnú značku, využite ako názov domény svoje meno/priezvisko. Ak chcete vytvoriť samostatnú značku mimo svojho mena, zvoľte názov, ktorý vás bude reprezentovať.
- Názov domény by mal byť krátky, ideálne by ste sa mali zmestiť do niekoľkých znakov.
- Ak je to možné, využite všeobecnejší názov, ktorý vám umožní neskôr rozšíriť blog o ďalšie témy.
- Vyhnite sa pomlčke a číslam v doméne.
- Ak budete pôsobiť na Slovensku, zvoľte si .sk doménu, ak v inej krajine, zvoľte doménu danej krajiny. Ak by ste chceli pôsobiť celosvetovo, najlepšie urobíte s koncovkou .com.
- Môžete tiež využiť nové koncovky domén podľa témy, ktorú si zvolíte: .blog, .careers, .life, .fashion.
Viac informácii o vysvívanej doméne môžete získať pomocou tohto nástroja. Cena domény sa pohybuje na úrovni okolo 10 eur/rok.
Píšte o tom, v čom sa vyznáte alebo sa chcete zlepšovať
Často možno počuť z rôznych strán, že na úspešný biznis by ste mali robiť niečo, čo vás baví. Áno, to je pravda, ale nie úplná. Druhou časťou skladačky je to, že to niečo, čo vás baví, vám časom aj musí začať zarábať. Nie každý podnikateľský nápad má potenciál stať sa výnosným. Keďže to nebude hneď, nadšenie je hlavne na to, aby vám pomohlo prejsť tou ťažšou fázou rozbiehania biznisu, kedy budú zárobky minimálne alebo možno nulové.
Rovnako to platí aj pre blogovanie. Nie je nič zlé na tom, že chcete zarobiť na blogu a živiť sa tým. Avšak blogovanie vám dlho nevydrží, pokiaľ vás vami zvolená téma nebude aspoň trochu baviť a ideálne vás už nejaký čas baví. Ak takú nemáte, do blogovania sa radšej nepúšťajte, pretože by ste aj tak veľmi rýchlo skončili.
Píšte o tom, o čo sa ľudia zaujímajú
Máte tému, o ktorej chcete písať? Super. Lenže to, že máte niečo, o čom by ste chceli písať, ešte neznamená, že by ste práve o tom mali začať písať blog. Prečo?
Pretože nie každého to musí zaujímať. Pri blogovaní ide aj o to, či budú vaše články tematicky zaujímavé pre dostatočne veľké publikum. Koľko? To je ťažko povedať, ale v priemere sa bavíme aspoň o niekoľkých tisíckach čitateľov mesačne.
Témy, ktoré majú široký záber aj na našom malom Slovensku, sú napríklad:
- Rodičovstvo a výchova detí
- Svadby
- Vzťahy
- Zdravý životný štýl
- Cestovanie (po svete aj po Slovensku)
- Jedlo a varenie
- Cvičenie
- Zábava
- Podnikanie
- Lifestyle
- Krása
- Móda
- Technológie
Ako hľadať inšpiráciu na témy
V prípade, že by ste nevedeli, o čom písať, tento univerzálny zoznam vám rýchlo dodá hneď devätnásť nápadov, ako niečo vymyslieť.
- Vylepšite existujúci obsah – namiesto písania nového obsahu aktualizujte ten starý
- Urobte zoznam – postupov, nástrojov, aplikácií, tipov…
- Návody a postupy – robte detailné návody
- Píšte o trendoch – píšte o nových trendov vo svojej oblasti oblastiach
- Vzdelávajte svojich čitateľov – napríklad o novinkách a ich využití
- Urobte rozhovor s odborníkom v príbuznej oblasti – nájdite si odborníka z danej oblasti a položte mu otázky, ktoré ľudí zaujímajú
- Povzbuďte – povzbuďte svojich čitateľov v ich úsilí
- Urobte rozhovor so svojím najlepším klientom/čitateľom/fanúšikom
- Odborníci, ktorých sa oplatí poznať – nájdite odborníkov v danej oblasti, ktorých sa oplatí poznať
- Recenzia – urobte recenziu na nejaký produkt, napríklad knihu, film,…
- Často kladené otázky – odpovedajte na často kladené otázky svojich čitateľov
- Najlepší výber – urobte najlepší výber filmov, spevákov,…
- Inšpirujte – napíšte napríklad príbeh, ktorým budete svojich čitateľov inšpirovať
- Príbeh a zážitky – podeľte sa so svojimi čitateľmi o zaujímavý príbeh
- Vynovenie služby/produktu – zaveďte nový produkt/službu, alebo ich doplňte o nové vlastnosti/funkcie a následne o tom napíšte
- Prezraďte niektoré zo svojich tajomstiev – nechajte čitateľov nakuknúť do zákulisia
- Mýty – vyvráťte najčastejšie mýty vo svojej oblasti
- Vyhláste súťaž – ľudia sú súťaživí a radi vyhrávajú
- Podeľte sa o svoje najnovšie zistenia so svojimi čitateľmi
Naučte sa písať kvalitné a „čítavé“ články
Keď nájdete niečo, o čo sa ľudia zaujímajú, máte do veľkej miery vyhraté. Lenže nie úplne. Aj zaujímavá téma môže byť podaná nudne. Inak povedané, ľudia by jej v momente prestali venovať pozornosť. To je asi to posledné, čo by ste chceli.
Samozrejme, kvalitné písanie príde jedine časom. Iba pravidlený tréning robí majstra.
Čo sa však týka nejakých základov, tie sa na vás vedia rýchlo nalepiť. Pri online písaní by ste mali od začiatku dbať najmä na:
- Krátke odseky
- Krátke vety
- Sústreďte sa na to, pre koho píšete a nie na to, o čom chcete písať
Odporúčané čítanie:
Top stratégia majstrov písaného slova na vyšperkovanie vašich textov
Rady reklamného mága Davida Ogilvyho o písaní a copywriting
Čo vás môže bulvár naučiť o písaní titulkov
Využívajte v článkoch obrázky, prezentácie alebo videá
Keď začnete čítať knihu, väčšinou jej venujete viac pozornosti a čítate ju dlhšie ako internetový článok. Pri čítaní z počítača alebo mobilu sa ľudia správajú úplne inak. Ak ich niečo nezaujme, zatvoria stránku a hľadajú niečo, čo by ich aspoň na moment zaujalo. Takto to pokračuje dookola.
Dokonca vám môžem prezradiť, že okolo 10 % našich čitateľov si pozrie len úvodný obrázok a titulok. Trochu zvláštne, keď predpokladáte, že ľudia by na článok asi neklikli, keď by ich to nezaujímalo, ale je to tak.
Situácia pre väčšinu webov je taká, že podľa štatistík viac ako polovica ľudí odíde po pár sekundách bez ohľadu na kvalitu obsahu.
Ako ich potom na vašich článkoch udržať čo najdlhšie? Využívajte s textom aj vizuálny obsah, pretože väčšina ľudí si pozrie všetko, čo je v článku vizuálne.
Takže okrem toho, že by ste sa mali naučiť kvalitne písať, by sa vašou novo nadobudnutou schopnosťou malo stať hľadanie a získavanie dobrých obrázkov, prezentácií alebo videí.
Odporúčané zdroje:
Obrázky: clipsan.com/blog/27-zdroju-na-fotky-zdarma a topranker.cz/40-nejlepsich-fotobanek-zdarma
Prezentácie: slideshare.net (môžete ich ľahko vložiť do článku)
Videá: youtube.com (môžete ich ľahko vložiť do článku)
Neriešte na začiatku zbytočnosti
Pekné logo? Áno, zíde sa. Ale spustenie blogu a publikovanie prvých článkov je dôležitejšie. Logo týždeň či mesiac počká.
Nadupaný dizajn a šablóna blogu? Áno, aj to sa zíde. Ale spustenie blogu a publikovanie prvých článkov je dôležitejšie. WordPress šablónu viete kedykoľvek zmeniť a obsah na blogu vám ostane ten istý.
Naučiť sa dobre štylistiku a mať články bez chýb? Áno, zíde sa. Ale spustenie blogu a publikovanie prvých článkov je dôležitejšie. Každý sa pri prvých článkoch cíti trochu nesvoj. To je normálne. Neriešte to, pretože to časom prejde. Ja už dnes klikám na tlačidlo „publikovať článok“ bez mihnutia oka. Niekoľko som dokonca publikoval aj s gramatickými chybami a preklepmi. A viete čo? Nikto si to asi nevšimol, keďže mi nikto nepísal, že tam mám chybu. Keď si nejakú chybu neskôr všimnete, jednoducho ju opravte a hotovo. Báť sa, že si niekto všimne vaše chyby, je vážne zbytočné.
V začiatkoch má väčšina ľudí tendenciu riešiť veci, ktoré pokladajú za dôležité, hoci nemusia byť. Lenže v začiatkoch je dôležité iba jedno. Spustiť blog a publikovať nejaký článok. Dolaďovať detaily môžete neskôr.
Od začiatku rozmýšľajte biznisovo
Tento bod je dôležitý najmä pre ľudí, ktorý v blogu vidia viac ako len nástroj, cez ktorý môžu zdieľať svoje životné zážitky. Ak chcete blogovať len tak vo voľnom čase, úplne vám bude stačiť nejaký blog zdarma.
Ak sa chcete zviditeľniť, vybudovať meno a aj si blogovaním niečo zarobiť, od začiatku by ste mali myslieť na to, akým spôsobom budete na blogu zarábať. Za publikovanie článkov vám totižto nikdy nikto nezaplatí a práve v tomto robí väčšina začínajúcich podnikateľov chybu. Publikujú články a nejakým spôsobom dúfajú, že im to niečo zarobí. Keď nezarobí, tak s tým väčšinou do roka seknú. Niektorí aj skôr.
Stačí si pozrieť úspešné najčítanejšie blogy na Slovensku a hneď uvidíte, že majú niečo spoločné. Niečo predávajú:
- Supervizaz.sk – predaj konzultácií a služieb v oblasti vizáže a módy
- Travelhacker.blog – predaj konzultácií a ebookov o cestovaní
Vy by ste mali urobiť to isté a od začiatku mať niečo, čo by ste mohli predávať.
Blogovanie na Slovensku verzus vo svete
Tak ako sa líšia blogeri medzi sebou, nájdete rozdiely aj medzi blogovaním na Slovensku a vo svete. Slovensko je malá krajina, a preto nie je možné očakávať tak vysoký predajný potenciál, či už ide o predávanie produktov, ebookov alebo vlastných služieb. Podobne je to aj s návštevnosťou resp. vhodnosťou podľa toho, aký(e) predajné kanál(y) sa oplatia zvoliť. Napríklad, na Slovensku nie každá téma je vhodná na SEO.
Tým, že Slovensko je menšia krajina, o to menej ľudí bude niečo hľadať v Google oproti väčším krajinám. Napríklad, keby ste sa ako travel bloger chceli špecializovať na lacné cestovanie po svete, cez Google by ste veľkú návštevnosť na Slovensku získať nemuseli. Oproti tomu v Amerike je to už iná reč.
Venujte čas propagácií a marketingu
Môžete mať super obsah a mať Slovensku (možno aj svetu) čo povedať, ale ľudia sa o ňom nedozvedia, keď ho iba publikujete na svojom blogu.
Bežnou radou je, že dobrý obsah si už ľudia nájdu, umiestni sa ľahko v Google na prvých miestach, a preto sa stačí sústrediť len na tvorbu čo najkvalitnejšieho obsahu. Keby to len bolo tak jednoduché. Takáto stratégia je v skutočnosti iba strieľaním v tme v nádeji, že niečo už snáď cieľ zasiahne.
Niečo mi ale hovorí, že vy nechcete len dúfať, že niečo snáď bude fungovať. V tom prípade by ste mali veľkú časť venovať rozširovaniu svojho posolstva do sveta medzi čo najviac relevantných čitateľov.
Je to zábavné, ale väčšina práce úspešného blogera vôbec nie je o blogovaní (rozumej písaní článkov). Je to o najmä o marketingu, zväčšovaní okruhu čitateľov, zbere emailov, získavaní návštevnosti na blog a v konečnom dôsledku o predaji vašich produktov a služieb.
Ako teda propagovať blog?
Existuje veľa spôsobov. Niektoré vám budú fungovať lepšie, niektoré menej. Určite sa však zamerajte na túto veľkú trojku:
- Email marketing – zbierajte ľudí do svojej databázy kontaktov od prvého dňa. Nezabudnite však na reguláciu GDPR, podľa ktorej môžete emaily posielať len za účelom, ku ktorému máte preukázateľný súhlas k zasielaniu vašich článkov.
- Sociálne siete – povinná jazda na Slovensku je určite Facebookový profil, veľkú obľubu si získava aj Instagram. Najobľúbenejšie články môžete tiež podporiť pár eurami s platenou reklamou. V prípade B2B segmentu využite aj LinkedIn. Keďže video sa postupne stáva najobľúbenejším formátom obsahu na internete, za úvahu stojí aj YouTube.
- SEO (optimalizácia webu pre vyhľadávače) – Na Google chodia deň čo deň státisíce Slovákov, ktorých by ste mohli osloviť. Najprv vás však na Googli musia nájsť.
Najlepšia rada na záver – kradnite od úspešných blogerov
Možno si pomyslíte, či som sa zbláznil. Kradnúť? Veď to sa nesmie. Poviete si, že ja predsa chcem byť originálny a jedinečný. Lenže v dnešnom internetovom svete plnom článkov o všetkom už väčšinou bolo o všetkom všetko napísané.
Napríklad existuje veľa článkov o tom, ako začať blogovať, ale aj tak sme na našom Webglobe blogu o tom teraz napísali. Prečo? Jednak to súvisí s naším podnikaním, ale hlavne, je to téma, ktorá je pre ľudí zaujímavá. Nie je to nič originálne.
Iba som zobral to, o čo je záujem, pozrel si existujúci obsah na internete a písal o tom oveľa detailnejšie, konkrétnejšie, pridal novinky, ktoré by ste pred pár rokmi veľmi riešiť nemuseli a tiež som písal z vlastnej skúsenosti a svojím vlastným štýlom. Tieto body je možné zhrnúť do troch vecí, ktoré vás v skutočnosti odlíšia od iných:
- Detailnejší a konkrétnejší obsah
- Novinky, ktoré ešte pred pár rokmi neboli
- Vlastná skúsenosť a spôsob písania