7 spôsobov ako vymyslieť perfektný názov domény
Ale ako ho vymyslieť?
Môžete sa sťažovať, že všetky dobré názvy domén už sú zabrané. Lenže vôbec to tak nie je. Vždy sa dá niečo nové vymyslieť. Už v roku 1902 riaditeľ patentového úradu USA povedal:
„Podľa môjho názoru, všetky predošlé pokroky v rôznych oblastiach budú vyzerať úplne bezvýznamne v porovnaní s tými, ktoré toto storočie zažije. Takmer si želám, aby som mohol žiť ešte raz, aby som mohol vidieť tie zázraky, ktoré sa blížia.“ – Charles Holland Duell
A veru, mal by sa na čo pozerať. Rok čo rok prichádzajú novinky, o ktorých by predošlé generácie ani nesnívali.
Presne tak je to aj s názvom domény. Vždy sa dá prísť s niečím novým a chytľavým. Najmä ak vyskúšate niektorý z týchto 7 spôsobov na vymyslenie perfektnej
Vyhľadávané kľúčové slovo ako názov domény
Niekedy je aj v jednoduchosti krása. Stačí zadať kľúčové slovo alebo slovné spojenie, ktoré ľudia vyhľadávajú a máte o názov domény postarané. Tým, že si vyberiete kľúčové slovo, ktoré vás vystihuje, bude vyhľadávač Google lepšie vedieť, o čom je vaša stránka. A vie vám to ešte stále čiastočne pomôcť pre zlepšenie pozícií v Google. V minulosti bolo kľúčové slovo v doméne silným faktorom, ale dnes už tomu dáva oveľa menšiu váhu.
Avšak treba sa riadiť, ak si zvolíte tento spôsob, dvomi dôležitými pravidlami.
Akými?
Najprv si zistite, či má kľúčové slovo aspoň niekoľko stoviek vyhľadávaní mesačne. Ak by danú frázu alebo slovo hľadalo len 10–20 ľudí mesačne, veľmi by sa vám to nemuselo oplatiť z hľadiska optimalizácie webu pre vyhľadávače.
Zistiť vyhľadávanosť môžete napríklad cez nástroj Keyword Planner. Stačí zadať kľúčové slovo a za chvíľu uvidíte priemerný objem vyhľadávania za mesiac.
Druhé pravidlo. Zamyslite sa aj nad tým, či vám dané kľúčové slovo neznemožní v budúcnosti rozšíriť portfólio vašich produktov. Alza vo svojom názve nemá nič, čo by napovedalo, že by išlo primárne o eshop s elektronikou. A preto môžu na jednom webe mať aj parfumy či hračky. Keby ľudia videli v názve domény „elektro“, „elektronika“ alebo niečo podobné a hľadali by hračky, ľudia by radšej klikli na iné domény. Predsa nehľadajú elektroniku.
To isté sa týka aj lokálneho vyhľadávania. Neodporúčam vám dávať do názvu domény mesto alebo región. Ak by ste v budúcnosti expandovali a ľudia z Trenčína by v doméne videli Bratislavu, na váš výsledok vo vyhľadávaní by veľmi neklikali.
Dajme tomu, že by jazyková škola v Bratislave mala kľúčové slovo „jazyková škola bratislava“ ako názov domény jazykova-skola-bratislava.sk. Ak by niekto hľadal „jazyková škola trenčín“ a hoci by ste v meste mali pobočku, vaša doména by nebola pre daného užívateľa relevantná.
Vyskúšajte brainstorming
Kto by ho nepoznal. Ide o jednu z najznámejších kreatívnych techník na tvorbu skvelých nápadov. Na rozdiel od bežného mýtu, kedy si ľudia myslia, že prelomové myšlienky sú dielom jedného génia. Ne vždy tomu tak bolo. Tak prečo by ste sa s vymýšľaním názvu pre svoju doménu mali trápiť sami?
Brainstorming vám umožní dať dokopy viac hláv. Najlepšie urobíte, ak spojíte ľudí z viacerých oblastí, od marketingu cez obchod po bežných zamestnancov, ktorí sú dobre oboznámení s filozofiou, víziou a smerovaním firmy.
Názov firmy/brand
Názov firmy alebo brandu sa ako názov domény oplatí firmám, ktoré majú silné brandingové kampane alebo v budúcnosti plánujú brandingové kampane. Tiež známym osobnostiam, ktorých meno sa dá pokladať za všeobecne známu značku.
Listujte v slovníku cudzích slov
Slovník nie je len na obohatenie slovnej zásoby alebo zisťovaní významov rôznych slov. Môžete v ňom nájsť aj inšpiráciu pre názov svojej domény. Nemusíte zaňho ani nevyhnutne platiť. Stačí zájsť do najbližšieho kníhkupectva a prelistovať sa tisíckami možných slov. Určite tam niečo nájdete, prípadne vás nakopne k nápadu na doménu.
Slovník cudzích jazykov
Učenie cudzieho jazyka nie je jediný dôvod, prečo do rúk zobrať anglický, nemecký, španielsky, latinský alebo akýkoľvek iný cudzojazyčný slovník.
Ak by ste napríklad mali blog o bývaní, latinčina by vám dala skvelú inšpiráciu „dulcisdomus“ čo v preklade znamená sladký domov.
Alebo čo tak doména „magnumopus“, čo v preklade znamená veľké dielo a používa sa na označenia diela, s ktorým umelec, vedec alebo filozof dosiahol najväčšiu slávu. Bola by skvelým výberom pre web, ktorý by chcel širšej verejnosti a študentom predstaviť veľké diela rôznych umelcov a mysliteľov.
Kombinujte časti rôznych slov
Ak chcete slovíčkarenie posunúť na vyšší level, môžete urobiť nasledovné. Urobte si zoznam niekoľkých slov, ktoré vystihujú vaše podnikanie.
- zapíšte si všetko, čo vám napadne a spája sa vám s vašou oblasťou
- do ďalšieho stĺpca si napíšte slová, ktoré vyjadrujú vašu filozofiu, hodnoty alebo výsledok, ktorý chcete dosiahnuť
A čo ďalej?
Začnite kombinovať slová alebo ich časti a vytvorte z nich úplne nové.
Ak by ste napríklad zakladali reštauráciu, v jednom stĺpci by mohli byť nasledovné slová: restaurant, reštaurácia, jedlo, food…
Do ďalšieho stĺpca by ste mohli dať napríklad: delikátny, mňam, exquisito (lahodný v španielčine), deliciosa (chutný v španielčine), zdravie, fit…
Už z tohto sa dá urobiť aspoň jeden návrh na názov domény: restaurantexquisito.sk. alebo mnamyfood.eu.
Využite kreatívne nové koncovky domén
Keď už pre bežné koncovky ako.sk alebo.eu neviete fakt nič vymyslieť, možno bude na čase využiť niektoré z nových koncoviek. Možno si to ani neuvedomujete, ale mnoho z nich vám poskytuje skutočne kreatívne možnosti.
Koncovka ako.to nie je na prvý pohľad ničím zaujímavá. Ale pozri me sa na to trochu inak.
Čo ak by ste boli kuriérska spoločnosť a ľudia by cez vás posielali balíky. Doména www.posli.to znie celkom dobre, čo poviete. Pritom je počas písania tohto článku stále dostupná. Aktualizácia: Doména už dostupná nieje.