Sprievodca využitím AI v digitálnom marketingu
Ako umelá inteligencia transformuje tvorbu obsahu, SEO a automatizáciu pre efektívnejšie marketingové stratégie
Posledné roky nám ukázali, že umelá inteligencia (AI) môže výrazne zlepšiť účinnosť marketingových stratégií. Okrem iného umožňuje firmám rýchlejšie reagovať na potreby trhu a zvyšuje produktivitu ich marketingových tímov.
AI tiež zohráva kľúčovú úlohu pri vytváraní hlbších a personalizovanejších vzťahov so zákazníkmi tým, že do komunikácie značky vnáša jedinečné zážitky.
Ako môžete začleniť AI do svojej marketingovej stratégie? Existuje niekoľko spôsobov:
Obsah článku
- Analýza dát
- Tvorba obsahu
- Personalizácia obsahu (Dynamický obsah, Chatboti, E-mailové kampane)
- Dynamická optimalizácia SEO
- Nákup médií
- Menej rutiny, viac času na kreativitu
- Predvídanie správania zákazníkov
- Ďalšie možnosti využitia AI v digitálnom marketingu
- Výhody a nevýhody AI v digitálnom marketingu
- AI nástroje na digitálny marketing
1. Analýza dát
Potrebujete pre svoju stratégiu pochopiť veľké objemy údajov? Už len pri tejto myšlienke vás môže rozbolieť hlava, ale umelá inteligencia je po veľkých dátach hladná.
Čím viac informácií a čísel z rôznych platforiem a nástrojov máte, tým lepšie. Jedinou požiadavkou je, aby údaje, ktoré umelej inteligencii sprístupníte, boli relevantné pre vaše podnikanie a stratégiu.
Keď sa AI zapojí do analýzy údajov, pomôže vám rýchlejšie a presnejšie:
- predvídať nové trendy v odvetví,
- analyzovať správanie zákazníkov,
- odporúčať publiká a vytvárať segmenty pre digitálne kampane,
- prijímať informované rozhodnutia na základe konkrétnych čísel,
- vytvárať personalizované a optimalizované stratégie.
To všetko vám ušetrí veľa času, ktorý môžete využiť na tvorbu vizuálov, textov alebo iných materiálov pre svoje marketingové kampane.
2. Tvorba obsahu
Umelá inteligencia vám môže pomôcť aj s marketingovým obsahom. Skúste ju zapojiť do tvorby popisov produktov, príspevkov na sociálnych sieťach, copywritingu e-mailov alebo návrhov obrázkov a videí.
Nemyslíme tým, aby umelá inteligencia písala a vytvárala všetko za vás, ale môžete ju využiť na naštartovanie kreatívneho procesu. Požiadajte ju o nápad, náčrt alebo návrh storyboardu.
Obsah, s ktorým vám AI pomáha, vždy korigujte a upravujte, aby neobsahoval faktické chyby a aby bol v súlade s komunikáciou vašej značky.
Pri tvorbe s AI je dôležité dokázať napísať veľmi presné zadanie (prompt).
3. Personalizácia obsahu
Skúste využiť umelú inteligenciu na zlepšenie svojho obsahu. AI ľahko analyzuje údaje o zákazníkoch, ako je správanie na webe, záujmy alebo predchádzajúce nákupy. To jej umožňuje vytvárať obsah prispôsobený konkrétnemu publiku.
Keď si zapamätáte meno alebo obľúbené produkty svojich zákazníkov, urobíte na nich dobrý dojem. To znamená lepšiu zákaznícku skúsenosť, ktorá ide ruka v ruke s vyššou mierou zapojenia (engagement rate) a konverzií.
Dynamický obsah
Obsah, ktorý sa mení v závislosti od používateľa. Môžete zákazníka osloviť menom, prispôsobiť mu obrázok alebo mu ponúknuť ďalšie položky do košíka na základe nedávneho vyhľadávania.
Umelá inteligencia tak môže vašim zákazníkom poskytnúť „VIP zážitok“ prostredníctvom e-mailov, webových stránok či príspevkov na sociálnych sieťach. Na chvíľu budú mať pocit, že sa svet točí okolo nich.
Určite to poznáte z vlastnej skúsenosti. Ak si predplatíte niektorú zo streamovacích služieb, ponúkajú sa vám ďalšie filmy a seriály na sledovanie na základe toho, čo ste už sledovali. Napríklad Netflix prispôsobí vašim záujmom aj hlavný obrázok.
Netflix automaticky vymenil obrázok seriálu na základe informácií o používateľovi.
Online softvérové platformy, ako je Salesforce, 6Sense alebo HubSpot, využívajú AI na lepšie zacielenie obsahu a personalizáciu pre každého zákazníka.
Ak máte web vybudovaný vo WordPresse vyskúšajte personalizačné pluginy ako OptiMonk, If-So alebo Logic Hop.
Chatboti
Chatboty s umelou inteligenciou sú tu s nami už nejaký čas. Zvyčajne ponúkajú pomoc zákazníkom alebo odpovedajú na často kladené otázky.
To značkám umožňuje nielen poskytovať okamžitú a personalizovanú zákaznícku podporu, ale aj zvyšovať mieru spokojnosti a angažovanosti zákazníkov.
Napríklad spoločnosť Sephora vyškolila svojho četbota, aby zákazníkom elektronického e-shopu uľahčil výber a nákup produktov. Ich chatbot bol navrhnutý tak, aby ponúkal personalizované rady a návrhy na základe individuálnych odpovedí zákazníkov.
Sephora predstavila interaktívny kvíz vedený četbotom, ktorý funguje ako kozmetický poradca.
Máte WordPress web? Môžete začať napríklad s četbotom Lyro AI v plugine od Tidio. Lyro prejde FAQ na vašom webe a vytvorí z nich odpovede na otázky zákazníkov. Viac sme o ňom napísali v článku 8 najlepších AI WordPress pluginov.
Automatizované e-mailové kampane s AI
Automatizovaný e-mailový marketing takisto existuje už množstvo rokov. S pomocou umelej inteligencie však môžete vytvárať ešte pútavejší e-mailový obsah a zistiť viac o správaní svojich odberateľov.
Na základe analýzy dát sa AI postará o:
- najvhodnejší čas na odoslanie e-mailu,
- personalizované rozosielanie na základe interakcií s e-mailom a e-shopom,
- rýchly návrh transakčného e-mailu a newsletteru,
- úpravu znenia podľa segmentu odberateľov,
- vymyslenie atraktívneho predmetu e-mailu
- A/B testovanie
Podľa prieskumu z roku 2023 približne 51 % marketérov z USA, Veľkej Británie a európskych krajín verí, že e-mailový marketing podporovaný AI je efektívnejší než tradičný e-mailový marketing.
E-mailingové nástroje ako Mailchimp, Hubspot, Ecomail, Emailkampane alebo Boldem už jednu alebo viac AI funkcií do svojej ponuky zaradili. To je znamenie, že sa čoskoro bez zapojenia umelej inteligencie v konkurenčnom boji nezaobídete.
Ecomail ponúka funkciu AI asistenta písania.
4. Dynamická optimalizácia SEO
Umelá inteligencia zásadne zmenila spôsob, akým vyhľadávače hodnotia webové stránky. Dnes už nejde len o kľúčové slová, ale aj o schopnosť pochopiť, čo používateľ hľadá a ako sa pri vyhľadávaní správa.
AI pomáha vytvárať efektívnejšie SEO stratégie, pretože:
- zlepšuje analýzu kľúčových slov,
- sleduje trendy a správanie používateľov,
- automatizuje metadáta a optimalizáciu vyhľadávacích požiadaviek,
- personalizuje výsledky vyhľadávania.
Ako sme už uviedli, AI dokáže dynamicky meniť obsah na základe jeho výkonu, popularity alebo preferencií používateľov. Pritom tiež automaticky aktualizuje SEO stratégie v reálnom čase s cieľom zvýšiť účinnosť a viditeľnosť obsahu.AI na analýzu dát, optimalizáciu obsahu a zlepšovanie SEO stratégií využívajú napríklad nástroje SEMrush, BrightEdge Autopilot alebo SurferSEO. V našom ďalšom článku sa môžete pozrieť aj na Nejlepšie AI WordPress pluginy pre SEO.
Rastie aj popularita hlasového vyhľadávania. V ňom hraje dôležitú úlohu NLP (Natural Language Processing) – AI technológia, ktorá pomáha počítačom porozumieť ľudskej reči. Sú na nej založené nielen hlasové asistentky Siri a Alexa, ale aj ChatGPT.
5. Nákup médií
Ďalšou príležitosťou, kde v marketingu môžete využiť AI, je nákup médií.
AI algoritmy sa na Ad-Tech platformách typu StackAdapt alebo Programmatic používajú už roky. Pomáhajú inzerentom maximalizovať konverzie a návratnosť investícií (ROI) napríklad tým, že navrhnú najúčinnejšie umiestnenie reklamy tak, aby oslovila cieľové publikum.
Ak používate Google Ads, už ste sa zrejme stretli s AI funkciou, ktorá vám pomáha s procesom aukcie. Google teraz v rámci Performance Max rozširuje svoje automatické reklamné kampane o ďalšie generatívne prvky umelej inteligencie.
V tom ho možno trochu predbehol nástroj Baloonary, v ktorom môžete tvoriť a rovno aj spúšťať reklamy na Googli, Facebooku a Instagrame z jednej platformy.
6. Menej rutiny, viac času na kreativitu
Čo chcú firmy s pomocou AI dosiahnuť? Podľa Marketing AI Institute 80 % marketérov na túto otázku v tohtoročnom prieskume odpovedalo: ušetriť čas strávený opakovanými úlohami.
HubSpot dokonca tvrdí, že marketéri používaním AI a automatizačných nástrojov ušetrí priemere 2 hodiny a 24 minút denne.
AI nástroje vám pomôžu s úlohami, ako sú zápisy zo stretnutí, zhrnutia e-mailov a článkov alebo robenie poznámok. Všetky tieto funkcie vám uvoľnia ruky a môžete sa venovať kreatívnejším častiam svojej práce alebo inováciám.
7. Predvídanie správania zákazníkov
Ďalším skvelým využitím AI v digitálnom marketingu je predvídanie správania zákazníkov a s tým súvisiacich predajov.
Umelá inteligencia preskúma a porovná historické údaje, ako je miera zapojenia spotrebiteľov, dokončené nákupy, čas strávený na stránke alebo otvorené e-maily. To jej umožňuje načrtnúť očakávané výsledky vašich marketingových kampaní.
S takýmito znalosťami sa oveľa ľahšie vytvárajú kampane, ktoré dobre predávajú a zvyšujú návratnosť investícií.
8. Ďalšie možnosti využitia AI v digitálnom marketingu
Rozpoznávanie a analýza obrázkov
AI dokáže analyzovať obrázky a videá, rozpoznávať logá, produkty a dokonca aj emocionálne reakcie zákazníkov. A to všetko v reálnom čase.
V digitálnom marketingu sa to hodí napríklad vtedy, keď chcete sledovať obsah generovaný používateľmi (UGC). Môžete sledovať, ako hodnotia vaše produkty a ako prezentujú vašu značku.
Analýza sentimentu a monitorovanie značky
Analýza sentimentu využíva umelú inteligenciu na automatické spracovanie obrovského množstva údajov zo sociálnych sietí alebo recenzií s cieľom pochopiť, ako ľudia hovoria o vašej značke, produktoch alebo službách.
AI dokáže identifikovať, či je tón príspevku pozitívny, negatívny alebo neutrálny. To vám pomôže rýchlo reagovať na zmeny nálad zákazníkov a zlepšiť stratégiu a reputáciu vašej značky.
Zistite, ako môžete analyzovať online texty a merať sentiment pomocou NLP a strojového učenia. Zdroj: IBM
Dynamické pricingové stratégie
Pomocou AI môžete automaticky upravovať ceny na základe aktuálneho dopytu, správania používateľov, konkurencie alebo iných trhových faktorov.
Dynamické modely tvorby cien môžu v reálnom čase zohľadňovať rôzne premenné a upravovať ceny s cieľom maximalizovať zisk, optimalizovať predaj alebo zlepšiť konkurencieschopnosť.
Tento prístup je obľúbený v e-commerce a cestovnom ruchu, kde sa ceny môžu meniť na základe sezónnych trendov.
9. Výhody a nevýhody AI v digitálnom marketingu
Rovnako ako pri každej vyvíjajúcej sa technológii má používanie umelej inteligencie svoje výhody aj nevýhody. Tu sú niektoré z nich.
Výhody
Automatizácia úlohy: nechajte umelú inteligenciu zvládnuť rutinné úlohy a opakujúce sa činnosti, ako je analýza údajov, segmentácia zákazníkov, triedenie e-mailov, zadávanie údajov alebo základné reportovanie.
Zvyšuje produktivitu: tým, že necháte AI, aby za vás zvládla rutinné úlohy, môžete svoj čas a energiu venovať náročnejším, strategickým alebo kreatívnym činnostiam.
Odhaľuje štatistiky: AI vám poskytuje poznatky založené na dátach, takže môžete vyvíjať efektívnejšie marketingové stratégie a objavovať nové marketingové príležitosti.
Prediktívna analýza: predvídajte správanie spotrebiteľov alebo trendy na trhu na základe historických údajov, takže môžete plánovať presnejšie a efektívnejšie.
Zvyšuje návratnosť investícií: sledujte nákupné správanie zákazníkov a zlepšite používateľské rozhranie svojej webovej stránky, aby používatelia mohli ľahko dokončiť nákup.
Vytvára a optimalizuje obsah: získajte pomoc pri vytváraní a úprave obsahu pre všetky vaše online kanály.
Personalizuje: analyzujte údaje o zákazníkoch a vytvárajte personalizovaný obsah alebo odporúčania produktov s cieľom zlepšiť zákaznícku skúsenosť.
Nevýhody
Nepresnosti: tak ako sa môžu vyskytnúť faktické chyby v texte alebo obrázkoch vytvorených umelou inteligenciou, môžu sa vyskytnúť aj nepresnosti v analytických údajoch. Všetko je potrebné skontrolovať a upraviť človekom.
Diskriminácia: AI nie je vo svojej podstate neutrálna, pretože čerpá len z údajov, ktoré má k dispozícii. To znamená, že si musíte dať pozor na možnú rasovú, rodovú, kultúrnu alebo sociálno-ekonomickú diskrimináciu v jej výstupoch.
Etika: Ľudstvo ešte stále nevyriešilo, či by sa obsah AI mal transparentne označovať, či pri generovaní vizuálnych materiálov dochádza k plagiátorstvu alebo kto je skutočne autorom a vlastníkom výsledného diela.
Ochrana súkromia: systémy AI často vyžadujú prístup k veľkým súborom údajov, ktoré môžu obsahovať citlivé informácie – tie je potrebné bezpečne spravovať. Používatelia tiež môžu mať z presne cielených reklám a personalizácie pocit, že ich sleduje „Veľký brat“.
10. AI nástroje na digitálny marketing
Najznámejším generatívnym nástrojom umelej inteligencie je pravdepodobne ChatGPT, ale existuje ich omnoho viac. Tu sú niektoré z AI nástrojov, ktoré by sa vám mohli hodiť:
Midjourney – Kreatívna AI platforma, ktorá tvorí obrázky pomocou krátkych textových popisov.
DALL-E 3 – AI generátor obrázkov, ktoré sa dajú prispôsobiť, aby zodpovedali vašej značke.
Writer – Nástroj na generovanie obsahu, ktorý dokáže „recyklovať“ obsah a zahŕňa AI asistenta písania.
Jasper AI – AI nástroj so špecializáciou na písanie autentických marketingových materiálov.
Descript – Nástroj na úpravu videí so zameraním na textový prepis zo zvuku a videa.
ChatGPT – Konverzačný AI četbot na generovanie obsahu, brainstormingy alebo prieskum trhu.
Perplexity – Podobá sa ChatGPT, ale je vhodnejší napr. na výskum, pretože jej webové citácie sú podložené aktuálnymi zdrojmi.
FullStory – Platforma na digitálne zážitky, ktorá zaznamenáva interakcie používateľov na vašom webe.
Evolv.ai – Využíva AI a algoritmy strojového učenia, aby zlepšovala zákaznícku skúsenosť v reálnom čase.
Optimove – Platforma zákazníckych dát s marketingovými funkciami založenými na AI.
Clearscope – Nástroj na optimalizáciu obsahu a zlepšenie hodnotení SEO.
Brand24 – Nástroj, ktorý analyzuje sentiment a monitoruje zmienky o vašej značke v online médiách, na sociálnych sieťach, v podcastoch, recenziách a podobne.
Azure AI Vision – AI na analýzu obrázkov. Nájde konkrétne značky, objekty alebo ľudské tváre.
Chatfuel – Bezkódový nástroj, ktorý firmám umožňuje vyvíjať konverzačné četboty poháňané AI.
Notion AI – AI nástroj na produktivitu a organizáciu práce v tíme.
Albert.ai – Cloudová AI platforma, ktorá autonómne organizuje a vyvíja digitálne marketingové kampane.
Záver
Odporúčame vám začať používať AI v malých dávkach. Nemusíte si inštalovať všetky nástroje AI naraz. Premyslite si svoje obchodné ciele a vyberte si len tie nástroje, ktoré vám s nimi najlepšie pomôžu.
Využitím umelej inteligencie si otvoríte dvere k novým príležitostiam a stratégiám. Môže vám pomôcť nielen lepšie pochopiť a predvídať potreby vašich zákazníkov, ale aj navrhnúť a realizovať presne cielené marketingové kampane.
AI už dnes zohráva dôležitú úlohu v obsahovom marketingu a očakáva sa, že jej využívanie bude pokračovať aj v budúcnosti. Čím skôr sa teda naučíte pracovať s AI, tým väčšiu výhodu budete mať pred konkurenciou.