Ako začať podnikať? Úspešne rozbehnúť biznis znamená poznať týchto 12 krokov
Článok vznikol v spolupráci s konzultačnou spoločnosťou Business Cloud a bol prevzatý z webu WY.sk.
Rozbeh biznisu stojí viac, ako len na dobrý nápad
Dobrý nápad je pre rozbeh podnikania určite dôležitý. Avšak sám o sebe nestačí. „Reálnu hodnotu má realizovaný nápad,“ hovoria konzultanti z Business Cloud. Realizácia je to, čo odlišuje skutočného podnikateľa od takého, ktorý „by chcel byť podnikateľ“.
V skutočnosti môžete aj s dobrým nápadom pohorieť. Kľúčové je najmä:
Načasovanie – dobrý nápad, ktorý sa objaví ešte predtým, ako sú naň ľudia pripravení, môže totálne pohorieť, hoci má obrovský potenciál. Jedným z nich je aj produkt Google Glass. Potenciál má veľký. No ľudia on momentálne nestoja.
Mať schopný tím – ak realizácia stojí na viacerých ľuďoch, tak realizácia bude taká dobrá, ako jednotliví ľudia v tíme.
Prispôsobiť sa meniacim podmienkam – podnikateľské podmienky nikdy nie sú statické. Objavujú sa nové technológie, nové platformy, nové trendy. Úspešné prevedenie nápadu znamená aj flexibilitu a schopnosť prispôsobiť ho v čase.
Ako rozbehnúť biznis s najväčšou pravdepodobnosťou úspechu
Začiatok podnikania ani samotné podnikanie nie je o jednej zázračnej veci, ktorá všetko zariadi. Je to skladačka zložená z viacerých častí. Niektoré sú zábavné (napríklad vymýšľanie názvu firmy), niektoré sú priam otravné (administrácia, účtovníctvo či daňové povinnosti).
Trik v úspešnom rozbehnutí biznisu je premyslieť dopredu kľúčové veci, určiť si priority a zvážiť riziká. V podnikaní totiž nič nie je isté. Bez ohľadu na to, či použijete overené stratégie alebo nie, vo vašom podnikaní fungovať nemusia.
Ak však chcete vedieť, ako začať podnikať, určite je lepšie ich poznať a riadiť sa nimi, ako keby ste mali len hádať. Avšak, treba ich brať len ako niečo, čo má vyššiu pravdepodobnosť úspechu. Zaručiť úspech nikdy nemôžu.
Tak či tak „je dôležité nájsť si správny systém práce, pretože zjednodušuje a urýchľuje postup k úspechu. Avšak všetko je o ľuďoch a ich kvalitách. Ak sa sústredia na výsledky a idú svedomite za nimi, je veľmi pravdepodobné, že cieľovú rovinku dosiahnu,“ radia odborníci z Business Cloud.
Čo ak začínate od nuly
Začať podnikať môžete aj bez peňazí, no lepšie urobíte, ak si budete môcť dovoliť čo-to investovať. Z dlhodobého hľadiska sa nedá budovať žiadny biznis bez toho, aby ste doň nevložili peniaze. Viac o tom, ako na to, sa dočítate v našom článku Ako začať podnikať bez peňazí.
Právna forma podnikania
Podnikanie sa spája s vidinou slobody a dobrých zárobkov. No začať podnikať (či už offline alebo na internete) nemôžete len tak, zo dňa na deň. S rozbehnutím biznisu sa spája aj menej zábavná administratívna časť. Zahŕňa v sebe výber právnej formy podnikania, registráciu na daňovom úrade, získanie povolení alebo licencie.
Na Slovensku sa v začiatkoch podnikania oplatí zvážiť dve právne formy a to živnosť alebo s.r.o.
Živnosť
Vhodné pre: jednotlivcov
Čo je to živnosť: živnosť je podľa živnostenského zákona forma podnikania, pri ktorej je sústavná činnosť prevádzkovaná samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku a za podmienok ustanovených týmto zákonom.
Založenie: zopár dní
Spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.)
Vhodné pre: jednotlivcov, ale aj viac osôb (max. 50)
Čo je to spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.): forma podnikania, pri ktorej majitelia neručia majetkom v plnej výške ako pri živnosti, ale iba do výšky svojho vkladu.
Založenie: 10 a viac dní
Každá z týchto foriem má svoje výhody a nevýhody. Podľa konzultantov z Business Cloud sa živnosť oplatí, ak budú vaše príjmy do 15 000 eur ročne. Nad ne je už s.r.o. výhodnejšia.
Odporúčané čítanie: Živnosť alebo s.r.o. v roku 2022
Výber názvu firmy
Vymyslieť názov firmy je trochu komplikovanejšie, ako len vymyslieť zoznam možných názvov a z nich niečo vybrať. Môžete vystupovať pod svojím vlastným, ale aj firemným menom. Nech už sa rozhodnete pre akúkoľvek variantu, treba si byť vedomý toho, že pod vybraným názvom budete vystupovať na všetkých úradoch, tlačivách, povoleniach a ďalších administratívnych tlačivách.
Predtým, ako si svoj názov zaregistrujete na úradoch, najprv sa uistite, že daný názov je na Slovensku (v danej krajine) dostupný. Názvy sú registrované v každom štáte zvlášť, takže názov môžete maj aj rovnaký ako firma v inej krajine. Neplatí to len v prípade, že sa na názov vzťahuje ochranná známka. Vtedy budete musieť vybrať alebo vymyslieť nový.
S čím sa oplatí podnikať a ako zistiť, či je váš nápad životaschopný?
Keď máte podnikateľský nápad, je na čase konfrontovať ho s realitou. Pravda je taká, že nie každý nápad má na to uspieť. Aby bol úspešný a vaše podnikanie mohlo rásť, nápad by mal riešiť zákaznícky problém, napĺňať ich potrebu a ponúknuť niečo, čo vyžaduje trh. Nie každá oblasť je na rozbehnutie biznisu vhodná bez predošlých skúseností.
Ako ale zistíte, s čím sa oplatí podnikať v dnešnej dobe? Dvomi krokmi:
- Potrebujete zistiť, či existuje dopyt po vašich produktoch
- Potrebujete zistiť, či sú ľudia ochotní zaplatiť práve za vaše riešenie
Krok č. 1 – Ako zistiť, či existuje dopyt?
Je niekoľko spôsobov, ako si overiť, či je po niečom dopyt. Najbežnejší je postup pokus omyl, ktorý však asi nie je niečím, do čoho sa chcete pustiť. Najlepšie je získať čo najskôr konkrétne dáta, ktoré vám dajú jasnejšiu predstavu.
Môžete napríklad:
- Využiť voľne dostupné štatistiky úradov
- Zistiť vyhľadávanosť kľúčových slov na Google
- Zistiť potenciál oslovených ľudí na sociálnych sieťach pri rôznom cielení
Krok č. 2 – validácia vášho nápadu
Keď existuje dostatočne veľký trh, a aj dopyt po určitých produktoch, ešte to automaticky neznamená, že ľudia budú kupovať práve tie vaše. Existuje napríklad množstvo reštaurácii, keďže dopyt po jedle bude vždy – nie každá však logicky reštaurácia uspeje.
Aby ste si boli čo najviac istí, že ľudia budú kupovať aj od vás, potrebujete svoj nápad prehnať procesom validácie. Ide o proces, ktorým dokážete zistiť životaschopnosť akéhokoľvek nápadu s malou investíciou, takže sa vďaka nemu dokážete ušetriť zbytočnej námahy a vyhodených peňazí.
Veľkým zástancom tohto procesu je aj americký podnikateľ Pat Flynn, ktorý si vybudoval veľmi dobrý príjem z internetu. Vo svojom článku o validovaní biznis nápadu prezrádza, ako môžete otestovať svoj nápad, a ušetriť sa tak od prípadného sklamania a veľkej straty financií.
Dobrý spôsob, ktorý odporúčajú v Business Cloud, je pokúsiť sa niečo predať ešte predtým, než máte produkt/službu vytvorenú. Cez internet je to pomerne ľahko realizovateľné, kedže tvorbu webstránky či blogu o vašom produkte/službe zvládnete v priebehu niekoľkých hodín. Potom naň už stačí len pridať obsah, nahnať na web návštevnosť, a uvidíte, ako budú ľudia na vašu ponuku reagovať.
Pripravte si plán
Keď sa na podnikanie pozrieme zo strategickejšieho pohľadu, začať môžete dvoma základnými spôsobmi. Buď sa do všetkého vrhnete bez premýšľania, alebo si najskôr všetko pripravíte a vytvoríte podnikateľský plán.
Podľa odborníkov z Business Cloud je kľúčové mať najmä finančný plán, a teda poznať svoje náklady, príjmy, a ich rozdiel, aby ste vedeli, koľko budete musieť investovať ešte predtým než vám podnikanie začne zarábať.
Financovanie
Začať sa dá aj s menším kapitálom. Niekedy dokonca aj bez peňazí. Čím viac finančných prostriedkov však máte k dispozícií, tým väčšie šance máte na udržanie svojej firmy.
Úspory / vlastné zdroje
Ide o najčastejší zdroj financovania. Ak na rozbeh podnikania nepotrebujete veľa financií alebo chcete niečo skúsiť popri práci, je to vhodný spôsob financovania. Zo súčasnej práce budete mať stály príjem, takže aj keby niečo nevyšlo, stále budete mať finančné krytie.
Crowdfunding
Crowdfunding je spôsob získavania financií pre váš projekt cez oslovenie veľkého množstva ľudí so žiadosťou o malú čiastku na podporu vášho projektu. Ak ľudí nadchne, je to zábavný a veľmi efektívny spôsob získania finančných zdrojov.
Odporúčané čítanie: Crowdfunding na Slovensku
Podnikateľský úver
Ak to s podnikaním myslíte vážne, chcete ho rozbehnúť naplno a budete potrebovať viac financií, podnikateľský úver môže byť dobrou voľbou. Dnes ho poskytuje takmer každá banka či finančná inštitúciía.
Investor
Investori vždy hľadajú, do čoho by mohli investovať, a zhodnotiť tak svoje majetok. Vedia, že sa s tým spája určité riziko, ale ak im poskytnete dostatočne silné argumenty, môžu si vybrať práve vás.
Pri ich oslovení je dôležité mať vypracovaný podnikateľský aj finančný plán, aby videli, ako sa môže vaše podnikanie vyvíjať v čase. Okrem toho vám pri ich oslovení môže pomôcť aj to, ak máte:
- Skúsených ľudí vo svojom tíme alebo ako poradcov
- Vážny záujem aj z dlhodobého hľadiska a nielen chvíľkové okúzlenie z nového trendu
- Dôkladne zanalyzovanú situáciu, trh, konkurenciu a obchodné plány na dosiahnutie krátkodobých aj dlhodobých finančných cieľov
Odporúčané čítanie: Ako začať podnikať aj keď nemáte peniaze
Vzdelávanie sa
Bill Gates (Microsoft), Larry Page (Google), Michael Dell (Dell), David Geffen (Geffen Records), Steve Jobs (Apple), Richard Branson (Virgin), Ralph Lauren (Ralph Lauren), Jerry Yang (Yahoo) a Marck Zuckerberg (Facebook). Všetko ľudia, ktorí vybudovali miliardový biznis a pritom nedokončili vysokú školu. Znamená to, že sa ako podnikateľ nemusíte učiť?
Ani náhodou.
Vzdelanie je pre podnikateľa v dnešnej dobe obzvlášť dôležité. Nemusí to byť nevyhnutne škola, môže pokojne ísť o rôzne kurzy a knihy. Napríklad Bill Gates má na svojej stránke zoznam odporúčaných kníh, čo svedčí o tom, že sa neustále vzdeláva.
Podnikanie je bez predošlých skúseností obrovský skok do neznáma. A aj keď skúsenosti máte, vždy sa objavia nové problémy a výzvy, ktoré by ste nečakali. Pripraviť sa na ne dá jedine tak, že sa budete neustále vzdelávať. Pri rozbiehaní biznisu sa vám oplatí venovať čas najmä týmto oblastiam:
- Marketing
- Predajné zručnosti
- Financie
- Sebaorganizovanie
- Produktivita
- Komunikácia s ľuďmi / leadership / networking
- Stratégia
Samozrejme, môžete sa vzdelávať sami prostredníctvom online kurzov alebo sa pridať k rôznym združeniam, ktoré vám poskytnú odborné poradenstvo:
- ezeny.sk (občianske združenie zamerané na poradenstvo pre ženy, ktoré chcú podnikať online)
- truniversity.sk (nájdete tu online kurzy najmä o marketingu)
Myslite ako podnikateľ, nielen ako odborník
Michael E. Gerber vo svojej knihe Podnikateľský mýtus využil veľmi dobrú metaforu na opis podnikateľskej osobnosti. Podľa neho sa v každej firme musí nachádzať podnikateľ, manažér a odborník. Všetky tieto tri osobnosti sú pre chod a rast firmy dôležité.
Podnikateľ
Jeho práca je strategická a zameraná na budúcnosť. Jeho úloha je vytvoriť víziu, navrhnúť smerovanie firmy a hľadať možné príležitosti.
Manažér
Jeho práca je z časti strategická a z časti taktická. Zameriava sa najmä na prítomnosť a dosahovanie výsledkov prostredníctvom druhých. Manažér plánuje, organizuje, vedie zamestnancov a kontroluje kvalitu a dodržiavanie postupov.
Odborník
Je vedený manažérom a nasleduje určité postupy na vykonanie potrebnej práce. Je to človek, ktorý má odborné vedomosti, skúsenosti a schopnosti na vykonávanie práce (vytvorenie/dodanie produktu alebo služby)
Veľkou chybou začínajúcich podnikateľov je najmä to, že veľkú časť ich práce zhltne odborník a nerozvíjajú pozíciu svojho manažéra a podnikateľa, prípadne nemajú vo svojom tíme ľudí, ktorí by tieto roly naplnili.
Napríklad, skúsený grafik sa rozhodne odísť z firmy kde pracuje, byť sám sebe pánom a založiť si živnosť. Lenže je iba dobrým odborníkom, ktorý vie vystihnúť potrebu a predstavu klienta. Lenže nevie nič o účtovníctve alebo získavaní klientov. Doteraz mal v zamestnaní veľkú zásobu práce a manažérske veci riešiť nemusel.
Preto sa v začiatkoch v jeho prípade môžu vyskytnúť nasledovné problémy:
- Nedokáže získavať nové zákazky (marketing a predaj – potreba nových odborných zručností)
- Ak má práce nad hlavu, potrebuje sa lepšie organizovať, prípadne nabrať nových zamestnancov (manažér)
A to platí v každej začínajúcej firme. Nedá sa dlhodobo udržať, ak v nej bude prevažovať iba rola jedného odborníka na úkor ostatných rol.
Čo najskôr získajte platiacich klientov a starajte sa o nich
Nové logo? Super kancelárske priestory? Áno, aj to je potrebné. Avšak všetky tieto veci vám budú financie a čas iba brať. V začiatkoch potrebujete hlavne to, čo vám bude financie pridávať, pretože dlhodobo sa bez príjmov firma budovať nedá. A čo vám najviac prináša financie? Platiaci zákazníci. Preto ich získanie a udržanie by malo byť vašou prioritou číslo jeden a všetko ostatné by malo byť za tým.
Nájdite si funkčný biznis model
Biznis model hrá kľúčovú rolu v každom podnikaní, pretože určuje zdroje príjmov a spôsob(y), ktorým(i) firma bude získavať príjem.
Najzákladnejší je predaj produktu, za ktorý máte nejaký výnos. No príjmy môžete získavať mnohými inými spôsobmi.
Napríklad v prípade softvéru sa dnes často ponúka zadarmo základná verzia a potom platené pokročilejšie verzie softvéru.
Môžete na svoj produkt/službu pozerať z hľadiska jednorázovej transakcie, ale takisto z hľadiska pravidelnej mesačnej platby.
Môžete využiť affiliate marketing a okrem svojich vlastných kanálov využívať ako sekundárny zdroj predaje cez sprostredkovateľov, ktorý budú mať podiel z predaja vašich produktov.
McDonalds je veľmi dobrý v upsellovaní. Ak ste si už objednali hamburger, určite sa vás aj pýtali, či si k nemu dáte hranolky alebo Colu.
Zamerajte sa na svoje silné stránky
Ľudia dosahujú výborné výsledky nie preto, lebo sa to naučili. Dosahujú ich preto, lebo zistili v čom sú naozaj dobrí a tieto svoje vlastnosti a schopnosti naplno rozvíjali.
Pravda je taká, že nemôžete byť v niečom najlepší len preto, lebo chcete. Samozrejme, tréningom sa viete zlepšiť v čomkoľvek. Ale nikdy v tom nebudete tak dobrý ako niekto, kto má na to nadanie. Nie je to ale zlá vec. Jednoducho, každý človek je jedinečný a má vlohy pre niečo iné alebo aby danú prácu vykonával svojím vlastným spôsobom.
Napríklad v biznise je dôležitá schopnosť vedieť komunikovať a predávať. Pod obchodníkom si však väčšina ľudí predstavuje extroverta, ktorý dokáže ukecať kohokoľvek na čokoľvek. Áno, takí ľudia sú a určite majú v niečom výhodu. To ale neznamená, že bez toho nemôžete byť dobrým obchodníkom alebo nebudete vedieť uzavrieť nejaký obchod.
Dobrým obchodníkom môžete byť aj bez toho. Existuje niekoľko rôznych štýlov predaja a ide o to, ktorý sedí vám. Ak ste prirodzene menej komunikatívny alebo máte introvertnú povahu a chceli by ste byť počas predajného rozhovoru ukecať druhú stranu, mali by ste čo robiť. Ani po dlhých tréningoch by ste sa nemuseli zlepšiť.
Na druhej strane, keby ste využili svoje prirodzené schopnosti počúvania, empatie tento spôsob je oveľa prirodzenejší bežnej priateľskej komunikácii. Čo to znamená? Ľudia s vami vôbec nebudú mať pocit, že ide o predaj.
Slovo na záver
Veríme, že ste si z toho článku odniesli veľa nových zistení, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť, ako začať podnikať od nuly či už na internete alebo offline. Želáme vám veľa úspechov s rozbiehaním vášho biznisu.