Všetko o meta description: význam pre SEO, správna dĺžka atď.
Čo je meta description (meta popis)?
Meta description (meta popis alebo všeobecne meta tag) obsahuje stručné zhrnutie toho, o čom je vaša stránka.
Používa sa predovšetkým pre vyhľadávače ako Google alebo Zoznam, ktoré ho zobrazujú vo svojich výsledkoch vyhľadávaní.
Zobrazuje sa aj vtedy, keď danú stránku napríklad zdieľate na Facebooku.
Technicky ide o kúsok textu s dĺžkou ideálne do 160 znakov, ktorý je súčasťou HTML kódu hlavičky stránky (teda v časti Head). Kódový zápis vyzerá takto:
Meta description, ktorý sa v Googli zobrazí, keď do vyhľadávania zadáte Webglobe.
Prečo je potrebné sa vôbec zaoberať meta description?
Meta description je jedným z dôležitých faktorov pre SEO vášho webu. Síce nepriamym, pretože vyhľadávače meta neindexujú, teda „nečítajú“. Na vaše pozície vo vyhľadávaní teda vplyv nemá.
Pre mnoho vašich organických návštevníkov (tých, ktorí vás objavili prostredníctvom vyhľadávania Google, Zoznam a pod.) však ide o prvý text, ktorý v súvislosti s vaším webom uvidia.
Ak ich zaujme, pôjdu sa k vám pozrieť. Ak nie, pôjdu radšej ku konkurencii.
Meta description má teda výrazný vplyv na mieru preklikov (CTR) vašich stránok. Čím lepšie ho napíšete, tým viac ľudí na váš web príde.
A miera návštevnosti webu už medzi priame faktory pre SEO patrí!
O úspechu vašich stránok rozhoduje max. 160 znakov
Meta popisy môžete písať, aké dlhé len chcete…
Google aj ostatné vyhľadávače ich však neúprosne orežú na maximálny počet pixelov: 920, čo zodpovedá približne 155–160 znakom (písmenám).
Nedá sa teda povedať: „Držte sa 160 znakov“, pretože limit sa bude s ohľadom na napísaný text pri každom popise mierne líšiť.
Pre mobilné výsledky navyše platí limit 680 pixelov (cca 120 znakov). Vzhľadom na to, že mobilné zariadenia na surfovanie po internete využíva už viac ako 55 % používateľov, odporúčame držať sa radšej tohto limitu.
Kontrolu optimálnej dĺžky meta popisov môžete uskutočniť napr. v online nástroji Google SERP Snippet Optimization Tool.
Do tých zopár viet, ktoré vám dĺžka meta popisu povoľuje, by ste mali vtesnať:
- kľúčové slová, ktoré čitateľom dajú jasne najavo, že vaša stránka zodpovie ich otázky
- výzvu k akcii, ponuku, ktorá ich zaujme a prinúti ich kliknúť
Meta popis by mal byť vždy relevantný s ohľadom na obsah stránky. Inak sa môže stať, že ho algoritmy Googlu budú ignorovať a namiesto neho vyberú úryvok z textu (snippet), ktorý podľa nich na zadaný dopyt odpovedá lepšie (podľa tejto štúdie sa tak deje pomerne často).
Tým vás pripraví o možnosť zaujať potenciálnych návštevníkov a dostať ich na svoj web.
Tento blogový článok sa umiestňuje na popredných priečkach. Napriek tomu si Google myslí, že náš meta popis dostatočne neodpovedá na vyhľadávaný dopyt „koľko stojí doména“? a preto radšej vybral úryvok z článku.
Ako písať meta popisky, ktoré na web prilákajú návštevnosť
Tu je stručný návod na to, ako písať meta popisky stránok.
1. Ponúknite odpoveď na otázku
Keď sa pýtajú na to, čo je webhosting, dajte im stručnú odpoveď a naznačte, že viac zistia v článku.
2. Buďte relevantní
Meta description musí naozaj opisovať, co je obsahom stránky, inak ho vyhľadávače nebudú zobrazovať.
3. Myslite na dôvod ich vyhľadávania
Niektorý obsah je informačný (spravidla blogové články), iný predajný (napr. produktové stránky). Používateľom, ktorí chcú nakupovať, ponúknite dôvod, prečo by tak mali urobiť práve u vás.
Skvelý, veľmi podrobný článok o meta description, nájdete na blogu popredného SEO nástroja Semrush.
4. Buďte struční
Ako optimálna dĺžka sa pri meta description spravidla uvádza 160 znakov (my uprednostňujeme 120). Ak ju presiahnete, Google váš popis oreže a za posledné slovo dá tri bodky.
To môže na mnoho čitateľov dokonca pôsobiť lákavo – ako motivácia kliknúť a dočítať zvyšok. Myslite však na to, že všetky dôležité informácie musíte vtesnať do spomínaných 120–160 znakov.
5. Pridajte primárne kľúčové slovo
Každú stránku a blogový príspevok sa oplatí optimalizovať pre 1 primárne kľúčové slovo (spravidla to, ktoré ľudia k danej téme najviac vyhľadávajú, alebo kde je najmenšia konkurencia).
Toto slovo by sa malo objaviť aj v meta tagu. Keď používatelia uvidia svoj dopyt zopakovaný vo vašom nadpise aj meta popise, budú vedieť, že je stránka relevantná.
Google v niektorých prípadoch meta description úplne ignoruje. Napríklad keď vaša stránka dosiahne 1. pozíciu v SERPe, teda podľa algoritmu najlepšie odpovedá na hľadaný dopyt. Vtedy pre ňu vytvorí tzv. featured snippet, kde používateľovi na dopyt rovno odpovie. Všimnite si, že v tomto prípade odpovedá v podstate nesprávne, pretože opisuje starý postup. V článku naopak uprednostňujeme jednoduchú 1-click inštaláciu WordPressu.
6. Pridajte výzvu k akcii
Zakončite meta popis slovami „prečítajte si viac“, „tu sa dozviete“, „získajte“, „ušetrite“, „zaobstarajte si“,…
7. Vyhnite sa nadmernému používaniu kľúčových slov
Tzv. keyword stuffing je stará, nekalá SEO praktika, ktorej cieľom bolo prekabátiť vyhľadávače. V meta popisoch je vám nanič.
Vyhľadávače meta description nezaujíma a na používateľov takáto zmes kľúčových slov bude pôsobiť podozrivo.
Tu je kompletný návod na písanie meta popisov priamo od Googlu.
Ako na meta description vo WordPresse?
Vo WordPresse je na písanie meta description najlepšie použiť niektorý zo špecializovaných SEO pluginov, ktorý ich za vás vloží do HTML kódu príspevku aj stránok.
My odporúčame najpoužívanejší z nich, Yoast SEO, ale niektorí používatelia si viac pochvaľujú Rank Math.
Postup na vkladanie meta description prostredníctvom tohto pluginu opisujeme v našej nápovede.
Lepšie je s meta popismi začať neskoro, než nikdy
Pamätajte, že každá stránka potrebuje originálny meta description. Ak ste meta doteraz neriešili a váš web obsahuje veľké množstvo stránok, doplňte popisy aspoň do:
- hlavnej stránky a všetkých ďalších stránok, ktoré sú súčasťou vášho menu
- najnavštevovanejších stránok
- konverzných stránok, teda tých, na ktorých majú vaši návštevníci uskutočniť nejakú akciu (nakúpiť, prihlásiť sa do newsletteru…)
- blogových článkov, ktoré sa vám umiestňujú na dobrých pozíciách vo vyhľadávačoch (na 1. strane SERPu)
Na zistenie pozícií svojich webových stránok môžete použiť SEO nástroje ako Collabim či Marketing Miner. SEO experti používajú najmä Semrush alebo Ahrefs.