Ochranná známka pre doménové meno – riešite ju? Pravidlá registrácie, príklady a časté omyly

Predstavte si, že vybudujete úspešný web. Vaši zákazníci vás poznajú, dôverujú vám a váš biznis prosperuje. Jedného dňa však zistíte, že niekto iný používa podobný názov domény a odlákava vám zákazníkom inam. Môžete si v takomto prípade svoje doménové meno zaregistrovať ako ochrannú známku?
Krátka odpoveď znie: Áno, ale len ak názov spĺňa určité pravidlá.
Tento článok vám pomôže pochopiť:
- rozdiel medzi doménou a ochrannou známkou,
- kedy je možné si doménu zaregistrovať ako ochrannú známku,
- aké označenia sú zamietané,
- ako sa riešia doménové spory,
- a ako si dostupnosť značky zadarmo overiť.
Doména vs. ochranná známka – nie je to isté
Samotná registrácia domény vám nezaručuje výlučné právo na jej názov. Predsa len, doménu si iba prenajímate…
Právnu ochranu vám poskytne až zapísaná ochranná známka.
- Doména je technický identifikátor – adresa, pod ktorou vás ľudia nájdu na internete.
- Ochranná známka je právny nástroj – chráni vašu značku (názov, logo, slogan) pred zneužitím konkurenciou.
Kedy si je možné zaregistrovať doménu ako ochrannú známku?
Ochrannú známku na doménu si v právnom jazyku môžete zaregistrovať, ak má názov rozlišovaciu spôsobilosť – teda je jedinečný, nepopisný a neslúži len na opis služby alebo produktu.
Inými slovami nebudete mať problém, ak v názve svojej domény máte názov svojej firmy, ktorý si zaregistrujete ako ochrannú známku.
Príklady vhodných označení:
- Fantazijné názvy, úplné vymyslené slova (napr. Nokia, Figma)
- Slovné hračky alebo skratky, ktoré nemajú bežný význam (John Lemon, Čedok a pod.)
- Originálne kombinácie slov (Coca Cola, Facebook alebo aj náš Webglobe)
Kedy vám registráciu ochrannej známky úrad zamietne?
Ťažšie to budete mať, ak názov opisuje službu alebo produkt a jeho označenie podľa Úradu priemyselného vlastníctva takzvane nemá rozlišovaciu schopnosť.
Napr.:
- domena.sk – označuje priamo službu
- lacnyweb.sk – opisuje kvalitu (lacný) a typ webu
Ak teda vlastníte doménu, ktorá sa volá napr. domena.sk, potom si síce doménu môžete zaregistrovať a používať, ale nemôžete si názov chrániť ochrannou známkou. Úrad by prihlášku zamietol ako všeobecnú alebo popisnú.
Možno vám hneď napadne: „a čo napríklad taký Apple? Veď to predsa znamená Jablko?” Existujú výnimky, keď si aj všeobecné názvy môžete zaregistrovať.
Výnimka: keď si „všeobecné slovo“ spojí verejnosť len s vami
Vo výnimočných prípadoch môžete ochrannú známku získať aj na slovo, ktoré je inak opisné – ak si ho trh spojuje výhradne s vami.
Tomu sa hovorí rozlišovacia spôsobilosť získaná používaním (secondary meaning).
Príklad:
- Booking.com je pôvodne všeobecný výraz, ale vďaka intenzívnemu využívaniu sa mu podarilo získať ochrannú známku na „Booking“.
- Na Slovensku by bolo potrebné preukázať dlhodobé a intenzívne využívanie, marketingové kampane a vnímanie verejnosťou.
Takéto výnimky si však vyžadujú dôkazy – a nie je jednoduché ich získať.
Ako sa riešia prípadné spory: prípad betano-czech.cz
Ochranná známka vám dáva páku na tých, ktorí by chceli na vašej značke parazitovať.
V roku 2024 riešil Rozhodčí soud v Česku spor o doménu betano-czech.cz, ktorú držiteľ tejto domény úmyselne presmerovával na stránku konkurencie.
Firma Kaizen Gaming (vlastník ochrannej známky BETANO) podala návrh na prevod domény a rozhodcovský súd jej pochopiteľne vyhovel a nechal doménu presunúť na majiteľa známky.
Súdnym ťahaniciam môžete ale takisto predchádzať tak, že si jednoducho zaregistrujete svoj názov domény aj na ďalších koncovkách, ako sme o tom už písali na našom blogu.
Ako si zaregistrovať ochrannú známku na doménu?
Ak spĺňate vyššie uvedené pravidlá, je postup registrácie pomerne jednoduchý:
1.Skontrolujte si dostupnosť ochrannej známky
2. Podajte si prihlášku
3. Medzinárodná ochrana (napr. .com domény)
- Celosvetovú známku si môžete zaregistrovať cez tzv. Madridský systém
Zhrnutie – kedy je možné získať OZ na doménu a kedy nie
Doménové meno | Je možné zapísať si ako ochrannú známku? | Prečo áno / prečo nie |
booking.com | Získané výnimkou – sekundárny význam, značka sa vžila vďaka dlhodobému používaniu | |
spotify.com | Fantazijné označenie – neexistujúce slovo, jasná rozlišovacia spôsobilosť | |
airbnb.com | Neologizmus (kombinácia slov „air bed and breakfast“) – originálna a rozlišovacia | |
domena.cz | Všeobecné označenie služby – chýba rozlišovacia spôsobilosť | |
levnyweb.cz | Opisné slovo s adjektívom – typicky zamietané ako reklamná fráza | |
registracedomen.cz | Popis registrácie domén – bez akejkoľvek originality |
Vymýšľate práve, ako sa vaša značka bude volať? Skontrolujte si, že je pre tento názov vôbec voľná doména. Využite na to náš vyhľad