Písanie copy v roku 2024: mobily majú prednosť!
Písanie copy v roku 2024: mobily majú prednosť!
Ako vytvoriť obsah, ktorý zaujme a predáva na malých displejoch.
OBSAH:
1) Technické aspekty mobilného copy
2) Ako písať efektívne pre mobily
3) Trendy v copy (nielen) pre mobily
4) Meranie a analýza úspešnosti
Úvod
V dnešnej dobe používa mobilný telefón na pripojenie na internet veľká väčšina svetových používateľov internetu. A aj keď stále na prácu používajú počítač, na mobile sú viac než polovicu času, ktorý trávia online. U nás na Slovensku je to približne pol na pol.
Mobilné telefóny používame nielen na vyhľadanie rýchlych faktov, keď sa dohadujeme s kamarátmi, kto má pravdu. Vybavujeme na nich e-maily, prihlasujeme sa do svojich účtov na sociálnych sieťach alebo v banke, ale z mobilov aj nakupujeme.
Rastúcu dôležitosť mobilných telefónov si všimol aj Google a prispôsobil im svoje SEO smernice. Vo vyhľadávaní začal dávať prednosť „mobile-first“ dizajnu a obsahu už v roku 2015.
Nebuďte preto takmer dekádu pozadu a vylaďte si s našou pomocou mobilné zobrazenie svojho webu do dokonalosti. Vaši zákazníci to určitee ocenia a Google váš web uprednostní pred ostatnými.
Z času, ktorý ľudia na Slovensku priemerne trávia online, sú viac ako polovicu času na mobilu. Zdroj: DataReportal
1) Technické aspekty mobilného copywritingu
Než sa pustíme do konkrétnych tipov, ako písať na mobily, musíme spomenúť technické detaily, bez ktorých sa žiadna mobilná verzia webu nezaobíde. Ide hlavne o responzívny dizajn a rýchlosť načítania stránok.
Responzívny dizajn
Responzívny dizajn hrá zásadnú rolu pri rozmiestňovaní textov, vizuálov a tlačidiel na rôznych veľkostiach obrazoviek. Jeho cieľom je zabezpečiť, aby bol obsah jednoducho čitateľný a prehľadný na všetkých typoch zariadení, či už ide o počítač, tablet alebo mobilný telefón.
Viac o responzívnom dizajne si môžete prečítať v našom článku Responzivita: ako robiť webové stránky aj pre mobil. Nájdete v ňom základné tipy na optimalizáciu aj to, ako vám dokáže WordPress zjednodušiť život.
Usporiadanie obsahu: Na malých obrazovkách sa často mení rozloženie textu a prvkov na stránke. Napríklad text, ktorý je na počítači vedľa obrázkov, sa na mobile môže presunúť pod obrázky, aby sa čitateľ pohodlne posúval po stránke len nadol.
Text, ktorý je na počítači vedľa obrázkov, sa na mobile môže presunúť pod obrázky.
Vertikálne posúvanie: Na mobilných zariadeniach by sa text mal prispôsobiť tak, aby používatelia nemuseli posúvať stránku horizontálne. To zhoršuje používateľskú skúsenosť (UX).
Responzívny dizajn zabezpečí, že sa text a ďalší obsah prispôsobí šírke obrazovky.
Skryte všetko nepodstatné: Kvôli nedostatku miesta býva niekedy potrebné skryť niektoré textové prvky alebo ich len v skrátenej verzii. Napríklad na počítači môže byť súčasťou stránky dlhší úvodný text, zatiaľ čo na mobilu sa ukáže len úryvok s možnosťou „zobraziť viac“.
Zväčšite písmo: Na malé displeje mobilných telefónov, je často potrebné zväčšiť veľkosť písma. Cieľom je, aby texty boli dobre čitateľné bez toho, aby si ich ľudia museli približovať.
len 3 fonty v 3 veľkostiach: Ak v mobilnej verzii svojho webu použijete viac ako tri fonty, môže to pôsobiť preplácane. Rozdiel medzi ich veľkosťami bude zároveň oveľa viditeľnejší. Preto sa obmezte na dve, maximálne tri veľkosti.
Kratšie riadky, užšie stĺpce: Na menších displejoch je dĺžka riadku kratšia, takže je potrebné text vhodne zalamovať. Na mobily zvoľte užšiu šírku stĺpcov a väčšie medzery medzi riadkami, aby na seba neboli namačkané a zlepšila sa čitateľnosť textu.
Whitespace: Nebojte sa dať svojmu obsahu trochu priestoru, bude sa jednoduchšie čítať. Na malej obrazovke nikto nechce čítať neprehľadný blok textu. Navyše, keď máte medzi vetami dosť miesta, je potom oveľa jednoduchšie trafiť prstom na odkazy a ďalšie klikateľné prvky.
CTA tlačdlá: Berte do úvahy dotykové ovládanie mobilných zariadení. Tlačidlá s výzvami do akcie musia byť dobre viditeľné a jednoducho prístupné. Na mobile bývajú tlačidlá väčšie, aby ich používatelia mohli jednoducho stlačiť prstom.
Tlačidlá musia byť na displeji telefónu nielen dobre viditeľné, ale aj jednoducho prístupné.
Štruktúra a formátovanie textu
Ako sme už spomenuli pri responzívnom dizajne, texty sa môžu dynamicky zväčšovať alebo zmenšovať tak, aby zodpovedali rozmerom obrazovky a neboli príliš malé alebo naopak prehnane veľké. Lenže to na príjemnú konzumáciu obsahu nestačí.
Copywriting na mobily je hlavne o písaní textov, ktoré sú ľahko čitateľné. Používatelia mobilných zariadení totiž texty často jen prebehnú očami a orientujú sa podľa nadpisov alebo zvýraznených pasáží.
Keď je váš text dobre štrukturovaný, ľudia jednoduchšie pochopia hlavnú myšlienku vášho príspevku. Nadpisy, podnadpisy, odseky a číselné alebo odrážkové zoznamy rozbijú neprehľadný blok textu a pomôžu vám vypichnúť z obsahu to dôležité.
Dlhšie odseky rozdeľte na kratšie bloky, aby ich na mobilnom zariadení bolo ľahšie prečítať (ako jinak). O tom si ešte povieme viac v bode 2) Ako písať efektívne pre mobilné zariadenia.
Optimalizovaný text, ktorý efektívne využíva nadpisy, zoznamy a odseky, pomáha zároveň zrýchliť načítanie stránky. To zlepšuje nielen používateľskú skúsenosť, ale aj hodnotenie vo vyhľadávačoch.
Používatelia mobilných zariadení sa v textu orientujú podľa nadpisov alebo zvýraznených pasáží.
Rýchlosť načítania
Rýchlosť načítania je pre mobilné zariadenia kľúčová. Mobilní používatelia sa na vaše stránky väčšinou pripájajú mimo domova a nemajú čas čakať dlhé minúty ani nechcú sťahovať veľké množstvo dát.
Pomalé načítanie preto môže viesť k vyššej miere okamžitého opustenia webu, čo môže poškodiť jeho hodnotenie vo vyhľadávačoch.
Aby ste zrýchlili načítania svojho webu, mali by ste sa zbaviť veľkých súborov, optimalizovať texty a komprimovať obrázky. Na urýchlenie načítania webu môžete použiť aj sieť na doručovanie obsahu (CDN).
Komprimujte obrázky: Pre dobrý mobilný zážitok je zásadné udržať spotrebu dát a energie na minime. Zmenšiť veľkosť obrázkov vám pomôžu online nástroje ako TinyPNG.
Optimalizujte texty: V rýchlosti načítania hrá rolu aj štruktúra textu s HTML značkami alebo formátovanie, ako sú vložené štýly (CSS) alebo skripty, ktoré text sprevádzajú.
Minimalizujte kód: Odstráňte zo svojho webu nepoužívané znaky alebo kód CSS a JavaScript. Odhaliť vám ich pomôžu nástroje ako Minifier alebo Chrome DevTools (v záložke Coverage).
Zjednodušte webdizajn: Veľké množstvo kódu môže zaťažovať a spomaľovať web. Minimalistický webdizajn je teraz v kurze, takže je ideálna doba stránky odľahčiť.
Obmedzte používanie vlastných písem: Vieme, že vyzerajú skvele, ale využívajú veľa JavaScriptu alebo CSS. Ak môžete, vyhnite sa im alebo ich použite len na nadpisy a najdôležitejšie texty.
Skáťte registráciu: Na registráciu na web alebo prihlásenie na odber newsletteru 3 kroky bohato stačia. Mobilným používateľom uľahčíte proces a sebe ušetríte kódovanie. Win–win.
Aktivujte medzipamäť prehliadača: Keď si mobilné prehliadače budú môcť ukladať dáta do svojej medzipamäti, zrýchli sa zobrazovanie stránok.
Používajte Google AMP: Accelerated Mobile Pages od Googlu je open-source technológia na zrýchlenie načítania obsahu na mobilných zariadeniach.
Ďalšie tipy na zrýchlenie webu nájdete v našom článku Ako zlepšiť výkon vášho webhostingu: Sprievodca pre malých podnikateľov.
2) Ako písať efektívne na mobilné zariadenia
Rýchly responzívny web už máte – super! Teraz si povedzmee, ako by mali vyzerať texty vhodné pre mobily. Čítanie na smartfóne sa totiž trošku líšia od čítania na počítači.
Prehľadnosť a jednoduchosť
Na malej obrazovke telefónu sa text zdá omnoho dlhší jednoducho preto, že na nej zaberá viac miesta. Ľudia musia webovú stránku posúvať, aby dočítali až na koniec a pocitovo im tak prečítanie trvá dlhšie.
Navyše ľudia, ktorí sa pripájajú na váš web z telefónu, bývajú niekde venku alebo napríklad na ceste v električke. To znamená, že sa úplne nesústredia a jednoduchšie stratia pozornosť. Aby ste ich zaujali, píšte krátko a výstižne.
Uprednostniite dôležitý obsah: To, čo ľudia na vašom webu hľadajú najviac, umiestnite na dobre viditeľné a jednoducho prístupné miesto. Pomôže vám to udržať pozornosť používateľov a vyvarujete sa toho, že z vášho webu sklamane odídu, preetože nenašli to, čo potrebovali.
Používajte nadpisy, odrážky a zvýraznenia: Prevedú používateľov webu textom, pomôžu im rýchlo predať informáciu a pochopiť vašu správu. Používatelia budú spokojní a omnoho pravdepodobnejšie sa na váš web v budúcnosti vrátia.
Píšte jednoducho: Snažte sa ísť hneď k veci a vyhýbajte sa komplikovaných súvetiam. Ak môžete, nepoužívajte odborné výrazy alebo cudzie slová.
Vžite sa do role používateľov: Zamyslite sa, čo na vašom webe hľadajú alebo potrebujú. Vo svojom texte im potom na ich potreby odpovedzte jasným, informatívnym a atraktívnym spôsobom.
Na telefónoch ľudia väčšinou hľadajú rýchle odpovede, inšpiráciu alebo zábavu. To však neznamená, že sa občas nezačítajú do dlhšieho článku.
Pri dlhších textoch si pomôžte pravidlom obrátenej pyramídy – to najdôležitejšie umiestnite na začiatok. Čím viac sa blížíte ku koncu textu, tým menej dôležité informácie (a väčšie detaily) uvádzajte. Že sa sem-tam niečo zopakuje vôbec neprekáža. Málokto si prečíta text celý.
Riaďte sa pravidlom obrátenej pyramídy a začnite tým najdôležitejším.
Krátké vety aj odseky
Dlhé vety komplikujú čítanie. To platí aj pre počítače, ale pri mobiloch to platí dvojnásobne. Pokúste sa preto vo svojich textoch ponúkať rýchle riešenia konkrétnych problémov.
Súvetia s viac ako 3 vetami by ste mali ideálne rozdeliť na niekoľko kratších viet. Napríklad veta s 25 slovami zaberie na priemernej obrazovke počítača 2 riadky, na displeji telefónu to už ale budú 4 riadky.
Text rozdeľujte do odsekov, ktoré na sebe nadväzujú v logickom poradí a majú maximálne 3 riadky.
Výzvy k akcii
Každá webová stránka má svoje ciele. Preeto nezabúdajte svojim čitateľom pripomenúť, aby uskutočnili nejakú konkrétnu akciu pomocou CTA tlačidla alebo textu s odkazom.
Výzvy k akcii by mali byť dobre viditeľné a umiestnené tak, aby sa dali jednoducho stlačiť prstom. Používajte väčšie tlačidlá, ktoré majú okolo seba dosť priestoru, aby používatelia omylom neklikali na niečo iné.
V textoch výzvy k akcii používajte slovesá v druhej alebo prvej osobe, napríklad: „Pošlite mi nezáväznú kalkuláciu“ alebo „Chcem vzorku zadarmo.“
Ľudia na ne kliknú skôr než na suché “Nezáväzná kalkulácia” alebo “Vzorka zadarmo.” Zvýšite si počet konverzií.
V textoch CTA používajte slovesá v prvej osobe, aby na ne ľudia viac klikali.
Ďalšie tipy
Keď už sme pri tom, vo všeobecnosti používajte texty zamerané na čitateľov. Teda vety typu: „Zaregistrujte sa a získajte zľavu“ namiesto „Dáme vám zľavu za registráciu.“ Hoci píšete o sebe, nepíšete pre seba.
Ak môžete, na mobilnej verzii svojho webu nepoužívajte vyskakovacie okná. Pop-up okno cez celú obrazovku je to posledné, čo by chcel mobilný používateľ na svojom už tak dosť obmedzenom priestore vidieť.
O tom, či si zákazník niečo kúpi alebo nekúpi rozhodujú často emócie. Využite to vo svoj prospech.
Namiesto suchých faktov skúste použiť príbehy, ktoré ľuďom priblížia, ako váš produkt alebo služba rieši konkrétny problém.
Efektívnou metódou (vhodnejšou pre malé displeje mobilov) je aj klásť otázky, na ktoré môžu zákazníci jednoducho odpovedať „áno”. Napríklad: Nestíhate? Potrebujete si oddýchnuť? Chcete tento proces zjednodušiť?
Píšte bez chýb. Každému sa občas stane, že aj keď si text milionkrát prečíta, nejaká chyba prekĺzne. Lenže hrubky, preklepy a gramatické chyby môžu ublížiť vašej reputácii a odradiť návštevníkov.
Než texty zverejníte, skontrolujte si ich aspoň nástrojom korektor. Pomôže vám s pravopisom, diakritikou aj syntézou reči. S konkrétnymi otázkami sa môžete obrátiť aj na jazykovú poradňu Jazykového Ústavu Ľudovíta Štúra alebo online poradňu.
Na záver skontrolujte, či sú vaše webové stránky prístupné všetkým používateľom vrátane tých so znevýhodnením. Pomocou online nástroja WCAG si jednoducho overíte kompatibilitu svojho webu s čítačkami obrazovky a ďalšími pomocnými technológiami.
Viac o téme Prístupnosti sme pre vás dali dokopy v článku Ako vytvoriť prístupný web.
3) Trendy v copy (nielen) na mobily
Hoci trendy ako mikroobsah, hlasové vyhľadávanie alebo interaktívne prvky nie sú v copywritingu úplnou novinkou, sú neoddeliteľnou súčasťou úspešnej komunikácie s mobilnými používateľmi. Poďme sa teda na ne pozrieť.
Mikroobsah: Je stručný a jasný. Dokážete ho skonzumovať do minúty (ideálne však omnoho rýchlejšie). Môže mať podobu nadpisov, citátov, „bite size“ článkov, infografík, ale aj videí, memečiek alebo gifov.
Je to presne taký obsah, ktorý stačí len preletieť očami a hneď viete, o čo ide.
Lenže nie vždy sa dá téma skomprimovať do troch viet a Google vyhľadávače detailné články milujú. Čo teda s tím? Namixujte to.
Okrem odborných článkov na blog, ktoré vám u Googlu aj čitateľov zvýšia kredibilitu, vytvorte aj prehľadnú infografiku alebo krátke video, ktoré vypíchne len to najzaujímavejšie alebo najdôležitejšie na danú tému. Tým zvýšite šancu, že svoje publikum zaujmete.
Vytvorte infografiku, ktorá vypichne to najdôležitejšie. Zdroj: ČSÚ
„Pri snackable contente hrá ešte väčšiu úlohu než inde „skenovateľnosť“ obsahu – prehľadný a ľahký layout, ktorý pozýva na prezretie, a prvý odsek, ktorý ide hneď na vec. Zrozumiteľný jazyk a titulok, ktorý informuje aj láká zároveň, tvoria v súčte chutné sústo,“ radí copywriterka Anna Sálová na svojom blogu.
Optimalizácia pre hlasové vyhľadávanie: Ďalší trend na zváženie. Keď totiž vyhľadávate pomocou hovorených požiadaviek pre Alexu, Siri alebo Google, pýtate sa trochu inak (konverzačne: Kde nájdem najbližšiu kaviareň?) než keď píšete (heslovito: najbližšia kaviareň).
Podľa štatistík z roku 2022 31 % respondentov z Nemecka uviedlo, že používajú Alexu od Amazonu. Siri, hlasovú asistentku Applu, používajú respondenti najmenej.
Interaktívne prvky: Mobilní používatelia dávajú prednosť obsahu, do ktorého sa môžu aktívne zapojiť, namiesto toho aby len pasívne konzumovali informácie. Kvízy, ankety, kalkulačky, interaktívne infografiky alebo hry pomáhajú zvýšiť mieru zapojenia a dobu strávenú na stránke.
Na základe dát získaných z týchto interakcií môžete lepšie pochopiť preferencie a správanie svojich používateľov. To vám pomôže lepšie zacieliť budúcu komunikáciu. Skvelý spôsob, ako zlepšiť UX, posilniť vzťah so zákazníkmi a zároveň zvýšiť efektivitu marketingu.
Mobilní používatelia dávajú prednosť obsahu, do ktorého sa môžu aktívne zapojiť. Zdroj: Meta
4) Meranie a analýza úspešnosti
Ako vždy vám odporúčame sledovať a vyhodnocovať správanie svojich používateľov. Vďaka štatistikám zo „skutočného sveta“ môžete svoj web optimalizovať a budete presne vedieť, ako používatelia na váš obsah reagujú.
Nástroje ako Google Analytics alebo Hotjar vám ponúknu prehľad o tom, na akých zariadeniach si vaše publikum prehliada váš obsah. Okrem toho vám ukážu, kde sa používatelia na vašom webu zaseknú, koľko na jednotlivých stránkach trávia času alebo kde ich okamžite opúšťajú.
Okrem toho môžete vyskúšať aj A/B testovanie textov a ich prispôsobenie na základe výsledkov. Vyšlite do sveta rôzne varianty vašej správy a zistite, ktorá funguje najlepšie pre mobilné publikum.
Možno vyjde najavo, že niektorá z verzií má lepšiu klikateľnosť alebo vyššiu mieru konverzií. Na základe výsledkov týchto testov můžete svoje texty ďalej upravovať a zvýšiť ich efektivitu.
Záver
Copywriting na mobilné zariadenia sa od písania pre počítače až tak nelíši. V oboch prípadoch je najdôležitejšie myslieť na svoje publikum a tvoriť obsah, ktorý je preň zrozumiteľný a relevantný.
„Mobilné“ texty si však vyžadujú vyššiu mieru čitateľnosti a stráviteľnosti, pretože čítanie z mobilných displejov je náročnejšie než z väčších displejov počítača.
Dúfáme, že vám rady z tohto článku pomôžu lepšie optimalizovať vaše texty na mobilné zariadenia a osloviť tak širšie publikum.