Čo je blacklist

Blacklist v kontexte e-mailového marketingu je zoznam e-mailových adries, IP adries alebo domén, ktoré sú označené ako zdroje spamu alebo nežiadúcej aktivity.  

Ak sa e-mailová alebo IP adresa dostane na blacklist, znamená to, že e-maily odosielané z tohto zdroja môžu byť blokované alebo automaticky presmerované do zložky nevyžiadanej pošty (spam) príjemcovými e-mailovými servermi.  

Blacklisty sú bežne používané poskytovateľmi e-mailových služieb na ochranu používateľov pred spamom a phishingovými útokmi. 

Typy blacklistov – verejné a súkromné 

Existujú dva hlavné typy blacklistov – verejné a súkromné: 

  • súkromné blacklisty si tvorí a spravuje každá organizácia alebo e-mailová služba podľa vlastných kritérií 
  • verejné blacklisty sú zdieľané naprieč rôznymi službami a poskytovateľmi 

Verejné blacklisty spravujú antispamové organizácie a bezpečnostné spoločnosti a bývajú aktualizované pravidelne na základe aktivít, ktoré ich prevádzkovatelia identifikujú ako potenciálnu hrozbu. 

Dostať sa na verejný blacklist je preto pro odosielateľa nepríjemnejšie.   

Ako sa váš e-mail na blacklist dostane? 

Vaše e-mailová adresa sa môže dostať na blacklist z rôznych dôvodov, napríklad ak: 

  • odosielate veľké množstvo e-mailov, ktoré používatelia označujú ako spam 
  • používate neoverené zoznamy kontaktov (nakupujete kontakty) 
  • odosielate správy bez súhlasu príjemcov (opt-in) 
  • váš e-mail napadnú hackeri a zneužijú ho na šírenie spamu alebo phishingu 

Dôsledky umiestenia na blacklist 

Ak je vaša adresa na blacklist, môže sa stať, že vaše e-maily budú rovno označené ako spam alebo príjemcom vôbec nebudú doručené.  

To môže významne poškodiť povesť vašej značky a negatívne ovplyvniť výsledky e-mailových kampaní.  

Ako sa z blacklistu dostať 

  1. Najskôr zistite, na akom konkrétnom blackliste sa nachádzate (môžete využiť verejné nástroje, ako je MXToolbox alebo DNSBL).
  2. Skontrolujte, či sú vaše e-maily v súlade s bežnou e-mailovou praxou.
  3. Ak máte podozrenie z možného hacknutia alebo zneužitia svojho e-mailového účtu, kontaktujte svojho poskytovateľa (ten spravidla sám automaticky deteguje podozrivú aktivitu na vašom účtu).
  4. Svoj účet pre istotu zabezpečte dvojfaktorovou autentifikáciou.
  5. Akonáhle uskutočníte nápravné kroky, môžete priamo kontaktovať správcu blacklistu a požiadať o odstránenie. Niektoré blacklisty majú online formuláre, kde môžete doložiť nápravu, iné vyžadujú priamu komunikáciu.
Posledná aktualizácia: