Čo majú všetky úspešné weby spoločné?
Všetky tieto parametre sú navzájom prepojené. Stručne si vysvetlíme, čo znamenajú a prečo sa tak dobre dopĺňajú. Ak sa chcete do niektorej z tém ponoriť viac, stačí kliknúť na odkazy v texte. Tak poďme na to.
V prvom rade sa uistite, že máte jasnú predstavu o zámere vašej stránky: e‑shop bude zameraný najmä na bezproblémové nakupovanie, zatiaľ čo web vašej firmy bude skôr o vašej profesionálnej prezentácii a popise služieb, ktoré ponúkate.
Keď už ste si ujasnili účel stránky, môžete pokračovať vo vytváraní stránok podľa týchto bodov, ktoré sme pre vás zoradili podľa dôležitosti.
1. POUŽÍVATEĽSKY PRÍJEMNÝ DIZAJN
Skvelý web nie je len o estetike, ale aj o skvelej zákazníckej skúsenosti – ak je web chaotický a nefunguje tak, ako používatelia chcú, jednoducho odídu ku konkurencii.
Zamyslite sa nielen nad štruktúrou a celkovou prehľadnosťou obsahu, ale aj nad veľkosťou tlačidiel alebo použitím farebných kombinácií, ktoré podporujú čítavosť textu a nebijú do očí.
(Foto: Hal Gatewood, Unsplash)
Správne štruktúrovaný obsah v kóde HTML pomôže robotom vyhľadávačov lepšie čítať a pochopiť vašu stránku. To vám zasa pomôže získať vyššie pozície vo vyhľadávaní, čo následne prinesie viac návštevnosti na vašu stránku.
Nemali by ste však zabúdať na používateľov, ktorí sú nevidiaci alebo nedoslýchaví. Pridanie alternatívneho obrázkového textu do kódu webu a pridanie titulkov k videám je dnes už štandardom, vďaka čomu je vaša webová stránka prístupná ešte širšiemu publiku.
2. RESPONZIVITA
Vyše polovica ľudí na Slovensku je online na mobile, preto vaša webová stránka musí dobre vyzerať a fungovať nielen na počítači, ale aj na mobiloch a tabletoch.
Ak sa stránka nedokáže automaticky prispôsobiť rôznym zariadeniam, text môže byť nečitateľný alebo obrázky môžu byť príliš veľké, takže bude stránka pôsobiť neprehľadne.
(Foto: Maxim Ilyahov, Unsplash)
Okrem toho Google už približne 8 rokov uprednostňuje stránky optimalizované pre mobilné zariadenia. Ak teda chcete byť viditeľní vo vyhľadávaní a zvýšiť návštevnosť svojho webu, musíte ich prispôsobiť mobilným zariadeniam.
A nebojte sa, nie je to vôbec také zložité, ako to možná znie, napríklad s naším web editorom si zvládnete vytvoriť responzívny web sami a nemusí vás to stáť ani cent.
3. OPTIMALIZÁCIA PRE VYHĽADÁVAČE
Tri písmená vládnu všetkému: SEO. Je to optimalizácia, ktorá pomáha vašej webovej stránke umiestniť sa na popredných miestach vo vyhľadávaní na Zozname alebo Google.
Väčšina ľudí si skratku SEO spája s kľúčovými slovami, ale to je len jedna časť, tie ostatné sa týkajú takmer všetkého, čomu sa venujeme v tomto článku. Od štruktúry obsahu, cez pridanie mapy stránok až po kód HTML, responzívnosť a rýchlosť načítania stránky.
Štruktúrovaný obsah a responzivitu sme už vysvetlili vyššie, ďalším krokom je príprava meta popisov pre vašu stránku. Ide o krátke zhrnutie (približne 120 znakov) toho, o čom je váš web. Zobrazuje sa vo výsledkoch vyhľadávania a pomáha používateľom rozhodnúť sa, či na vašu stránku kliknú alebo nie.
SEO je kapitola sama o sebe, preto vám ju odporúčame poriadne naštudovať alebo sa rovno obrátiť na odborníkov, ktorí vám dokážu pripraviť optimalizáciu na mieru.
4. RYCHLÉ NAČÍTANIE
Rýchly web je pre používateľa prívetivejší, zlepšuje pozície vo vyhľadávačoch a znižuje mieru okamžitého opustenia stránok. Myslite najmä na používateľov mobilných zariadení, pre ktorých je rozhodujúci objem dát potrebných na otvorenie videí alebo fotografií.
Ako na to? Začnite tým, že optimalizujete veľkosť obrázkov – snažte sa ich mať menšie než 100 kB. Vďaka tomu bude jich veľkosť a kvalita v rovnováhe. Dalšie možnosti sú napríklad caching (uloženie statickej verzie webu) alebo kompresia kódu.
Na zmenu veľkosti obrázkov a fotiek môžete použiť Photoshop alebo nástroj Sqoosh, ktorý je zadarmo. Na kompresiu viacerých obrázkov naraz sa hodí napríklad Tiny PNG. Používateľom WordPressu uľahčia život špeciálne pluginy.
Rýchlosť vášho webu si môžete jednoducho otestovať pomocou nástrojov, ak je PageSpeed Insights albo Gtmetrix, ktoré vás upozornia na problémy a zároveň odporučia, čo na stránkách upraviť, aby fungovali lepšie.
5. AKTUÁLNY OBSAH
Skvelá webová stránka musí byť aktuálna. Nikto nechce čítať staré články s informáciami, ktoré už nie sú aktuálne. Preto pravidelne kontrolujte a aktualizujte svoj obsah aj kontaktné informácie.
Keď sa vaši návštevníci zakaždým dozvedia niečo nové, povzbudí ich to k ďalšej návšteve vašej stránky. Relevantný obsah pomáha budovať dôveru, autoritu a dôveryhodnosť medzi potenciálnymi klientmi.
Zistite, čo vašich zákazníkov skutočne zaujíma alebo čo im uľahčí život, a vytvorte pre nich blog, infografiky, e‑knihy, webináre alebo videonávody. Zamerajte sa skôr na kvalitu ako na kvantitu.
Kontrolujte tiež, že je váš web kompatibilný s najnovjšími verziami webových prehliadačov aj zariadení a zaručuje, že dáta používateľov sú v bezpečí..
6. BEZPEČNOSTNÝ CERTIFIKÁT
V neposlednom rade by dobrý web mala klásť dôraz na bezpečnosť používateľov. V dnešnom svete je to nevyhnutnosť, bez ktorej vaša stránka nebude dôveryhodná a používatelia ju opustia.
Ubezpečte sa, že má váš web platný a aktualizovaný SSL certifikát. Ten sa postará nielen o to, že všetky dáta medzi webom a jeho používateľmi sú šifrované, ale dokáže vám aj zvýšiť návštevnosť a zaistiť si lepšie miesto vo vyhľadávaní.
NA ZÁVER
Vytvorenie funkčného a kvalitného webu si vyžaduje starostlivé zváženie mnohých faktorov vrátane dizajnu, navigácie, optimalizácie pre vyhľadávače a používateľskej prívetivosti.
Stručne povedané, aby sa webová stránka považovala za úspešnú, mala by sa ľahko používať, byť vizuálne príťažlivá a poskytovať používateľom hodnotný obsah.
Ak sa púšťate do svojej úplne prvej webovej stránky, dúfame, že vám naše tipy pomôžu vytvoriť efektívnu a pútavú stránku, na ktorú sa používatelia budú radi vracať.